Halaman

06 September 2009

Maidam Mula Agih Bantuan Zakat

Oleh : SURIATI BINTI ALI

Kira-kira 40,000 golongan fakir dan miskin di negeri ini mula menerima bantuan zakat membabitkan peruntukan hampir RM10 juta, sempena Ramadan ini.

Sumbangan itu disempurnakan Majlis Agama Islam dan Adat Terengganu (Maidam) secara berperingkat mengikut Dewan Undangan Negeri (DUN).

Yang Dipertua Maidam, Dato’ Senara Muda, Dato’ Haji Mazlan Hashim, berkata sejumlah RM36.5 juta sudah diagihkan kepada kira-kira 45,000 penerima yang berlayakan termasuk mualaf, sehingga Ogos lalu.

Katanya, dalam tempoh sama, kutipan wang zakat yang dibayar pelbagai agensi termasuk anak syarikat kerajaan serta swasta berjumlah RM30juta.

“Bagi tahun ini iaitu berakhir Disember, Maidam mensasarkan kutipan zakat berjumlah RM60 juta iaitu kurang RM6 juta berbanding pungutan tahun lepas.


Yang Dipertua Maidam, Dato' Senara Muda, Dato' Haji Mazlan menghantar SMS gimik kepada Pelancaran Zakat Fitrah Melalui SMS di Pejabat Maidam, Kuala Terengganu. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

“Pihak kami mengambil keputusan mengurangkan sasaran kutipan itu kerana menyedari faktor kelembapan ekonomi, jika ianya pulih, pungutan dijangka kembali stabil,” katanya pada sidang media selepas Majlis Pelancaran Pembayaran Zakat Fitrah melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS), di pejabat Maidam, Kuala Terengganu, hari ini (3 September).

Turut hadir, Ketua Pegawai Eksekutif Maidam, Haji Wan Harujan Sulaiman dan Naib Presiden Kawasan Timur, Celcom (Malaysia) Berhad, Dato’ Sulaiman Ahmad.

Melalui kaedah itu pengguna tidak perlu ragu kerana sistem itu menyediakan akad sama seperti pembayaran di kaunter zakat dan mendapat pengiktirafan serta kebenaran Pusat Zakat Negeri.

Dato’ Mazlan berkata, dengan wujudnya kemudahan ini, pihaknya tidak mahu lagi mendengar pelbagai alasan untuk tidak melunaskan tuntutan wajib itu.

Katanya, perkhidmatan inovatif ini diperkenalkan kepada umat Islam semata-mata untuk memudahkan pembayaran zakat.


Seorang pelanggan membayar zakat melalui telefon bimbit dengan menghantar SMS.

“Apa yang menarik, mereka termasuk perantau tidak perlu singgah di mana-mana kaunter pembayaran sebaliknya hanya menggunakan sms.

“Syarat dan aturan pembayaran akan dihantar dalam tempoh beberapa saat sekiranya individu itu bersetuju membayarnya,” katanya.

Terengganu adalah negeri kelima menggunakan kaedah percuma ini dan bakal mendapat sambutan menggalakan daripada pengguna.

UKOM