Halaman

06 September 2009

Promosi Media, Budi Bahasa Harus Selari

Oleh : AIDA ABD RAHMAN

Kemajuan sektor pelancongan di negeri ini bukan hanya bersandarkan promosi besar-besaran melalui media massa, sebaliknya turut menuntut sikap ramah dan budi bahasa masyarakat tempatan melayani tetamu, terutama pelancong luar yang berkunjung ke Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Za’abar Mohd Adib, berkata masyarakat tempatan haruslah sentiasa bersedia menerima kedatangan pelawat ke tempat mereka, selain menghormati dan memberikan layanan yang terbaik apabila disapa oleh pelancong.


Dato' Zaabar, Pengurus Besar MTPN, Fathil Abd Ghani dan Ayob bergambar bersama pemenang Pertandingan Fotografi sempena Pesta Terengganu 2009. -Foto SHUHAIMI AHMAD.

“Tidak dinafikan peranan media mempromosikan Terengganu berjaya meletakkan negeri ini sebagai destinasi percutian dan pelancongan terbaik. Tetapi pada masa yang sama, pelancongan juga harus selari dengan sikap, cara kita terima pengunjung, cara kita berbahasa dan menunjuk arah kepada pengunjung.

“Apabila kita terapkan cara itu, pastinya hasrat kepimpinan negeri menjadikan pelancongan sebagai tulang belakang ekonomi negeri dan memberi faedah kepada ramai rakyat dapat direalisasikan,” katanya di Majlis Berbuka Puasa Majlis Pelancongan negeri Terengganu (MTPN) bersama media, di Taman tamadun Islam, Kuala Terengganu, petang semalam (2 September).

Hadir sama, Pengarah Muzium Negeri, Haji Yusof Abdullah, Pengarah Penerangan Negeri, Hajah Halimton Hamza dan Presiden Kelab wartawan Terengganu (Kawat), Encik Ayob mamat.

Dalam majlis itu, beliau turut menyampaikan hadiah kepada tiga pemenang utama pertandingan fotografi sempena Pesta Terengganu yang berlangsung pada bulan lalu, di Terengganu Equestrian Resort, Kuala Terengganu.

Jurugambar Utusan Melayu, Mohd Fauzi Baharuddin berjaya memenangi RM1,000 hasil foto bertajuk `Hanya bayang-bayang’, diikuti Syed Mohd Azam Tuan Shayed mendapat RM750 menerusi foto `Sukarnya lahirkan sehelai kain’. Manakala Aziz Che Man di tempat ketiga dengan foto bertajuk `Goyang Bali dan menerima RM500’.

Sementara itu, seramai 15 peserta pertandingan menerima hadiah saguhati berupa wang tunai RM200 setiap seorang.

Pertandingan anjuran MTPN dengan kerjasama Kawat menjadi antara platform untuk mempromosikan keindahan produk pelancongan Terengganu menerusi rakaman foto-foto serta sebagai kesinambungan pertandingan fotografi sempena `Colours Of Malaysia’ tahun lalu.

UKOM