Halaman

11 October 2009

Azizulhasni pilih 'laluan berbeza' di Piala Dunia

Terpaksa lupakan rakan senegara kerana mewakili pasukan dari Australia

SESUDAH gah mengibar Jalur Gemilang melakar nama Malaysia di Medellin, Colombia, baru-baru ini, jaguh trek Azizulhasni Awang kini memilih laluan berbeza pada saingan Piala Dunia bermula di Manchester, England, bulan ini.

Dia kini terpaksa melupakan rakan sepasukan negara kerana akan mewakili pasukan profesional, Bike Technologies (BT) dari Australia walaupun sasarannya tetap sama - untuk mengumpul mata ke Kejohanan Dunia di Copenhagen, Denmark Mac tahun depan.

Apapun, itu adalah perancangan terbaik disusun ketua jurulatih, John Beasley yang mahu memastikan lebih ramai pelumba negara mampu meraih mata ke Copenhagen selain mencuba gandingan muka baru dalam acara pecut.



Walaupun Azizulhasni mewakili pasukan profesional, misinya tetap sama bagi mengumpul mata untuk pasukan negara, kata Timbalan Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (MNCF), Datuk Naim Mohamad, semalam.

Tidak kira pasukan apa diwakilinya, apa yang penting pada akhirnya dia dapat mengharumkan nama negara.

Naim menjelaskan, langkah itu bersifat sementara dan dapat membuka ruang buat Beasley mencuba gandingan baru dalam acara pecut terutama membabitkan pelumba muda yang kini sudah beberapa bulan menjalani latihan di Melbourne, Australia.

Ketika ini, seramai 12 pelumba menjalani latihan di Australia dengan sebahagian besar terdiri daripada pelumba pelapis yang diharapkan mampu menandingi skuad elit negara.

Selepas kejohanan di Manchester itu, siri Piala Dunia akan diadakan pula pada 19 November di Melbourne sebelum beralih ke Cali, Colombia pada Disember dan diakhiri di Beijing pada Januari 2010.

Dipetik daripada Berita Harian Online