Halaman

15 November 2009

Pilih kontraktor bersikap telus

Oleh : SURIATI BINTI ALI


Model rumah pangsa mampu milik yang bakal dimiliki penduduk sekitar Kampung Seberang Takir selepas Menteri Besar melakukan majlis pecah tanah. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Kontraktor dilantik untuk menyiapkan projek kerajaan negeri perlu bersikap telus dan patuh setiap syarat ditetapkan bertujuan mengelak sebarang kemungkinan berlaku.

Setiap arahan perlu dilaksanakan sebaik mungkin termasuk memenuhi syarat 60 peratus adalah pekerja tempatan dan bukannya warga asing.


Dato' Ahmad mengendalikan jentolak melakukan majlis pecah tanah di Kampung Batin, Seberang Takir.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata kerajaan negeri tidak akan berkompromi dan memandang remeh berkaitan perkara ini kerana ia melibatkan pelbagai pihak sekiranya berlaku kejadian tidak diingini.

“Hanya mereka mempunyai rekod bersih termasuk tiada masalah mengenai kewangan dan mampu menyiapkan projek dalam tempoh ditetapkan sahaja akan dipilih,” katanya.



Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Majlis Pecah Tanah, di Kampung Batin, Kuala Terengganu, hari ini.

Lokasi itu bakal dibangunkan rumah pangsa mampu milik bernilai hampir RM102 juta di mana melibatkan 722 unit rumah.


Menteri Besar menyerahkan borang rumah pangsa mampu milik kepada wakil JKKK untuk diagihkan kepada penduduk berkelayakan.

Dato’ Ahmad turut memberitahu pembinaan rumah pangsa yang dapat membantu penduduk memiliki rumah sendiri itu bakal dibina di kawasan seluas 17 ekar.

“Projek dijangka siap akhir 2011 itu kini dalam proses menambun tanah oleh kontraktor dilantik,” katanya.

UKOM