Halaman

30 January 2010

Kerajaaan Tambah Sekolah Elit dan Primier

Oleh : Kamarudin Mat Akib dan Harun Hassan

Kerajaan Terengganu sedang mengenalpasti sekolah-sekolah Menengah Bantuan Penuh Kerajaan di negeri ini yang sesuai untuk dijadikan Sekolah Elit dan Premier bagi menempatkan pelajar cemerlang.

Menteri Besar Dato’ Haji Ahmad bin Said, berkata bilangan murid sekolah rendah di negeri ini yang mendapat 5A semakin bertambah, tetapi tempat yang ditawarkan untuk mereka ke sekolah berasrama penuh (SBP) agak terhad.

Justeru itu, katanya, mereka mendapat tempat ke SBP, Sekolah Imtiaz, Sekolah Elit atau Premier yang sedia ada akan ditempatkan di sekolah Elit dan Premier yang bakal diwujudkan tidak lama lagi.

“Tahun ini 3,664 orang murid sekolah rendah di Terengganu mendapat 5A tetapi tidak semua ditawarkan melanjutkan pelajaran ke sekolah-sekolah berasrama penuh,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Program Juara Rakyat Peringkat Parlimen Kemaman di Dewan Berlian, Majlis Perbandaran Kemaman pada hari ini. (30 Januari).

Dato’ Ahmad berkata, Kerajaan Negeri akan menambah nilai kemudahan sekolah-sekolah berasrama penuh kerajaan yang sesuai untuk dijadikan sekolah Elit dan Premier dan mereka yang mendapat 5A akan ditempatkan di sekolah berkenaan.

TEGANUKITA