Halaman

19 January 2010

MB Lawat Mohd Khaidill

Oleh: Harun bin Hassan / Zulkipli Putra dan Mohd Yahya Muda (yang berada di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur)


Walaupun sibuk dengan tugas rasmi harian, Menteri Besar Terengganu, YAB Dato' Haji Ahmad Said melawat adik Mohd Khaidill yang akan menjalani pembedahan jantung berlubang di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur esok.

Menteri Besar, Dato’ Haji Ahmad Said telah meluangkan masa hampir sejam untuk melawat pesakit jantung berlubang, Mohd Khaidill Sharifudin kanak-kanak berusia tiga tahun yang baru sahaja selesai menjalani ujian catheter di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur, pada jam 10.30 pagi tadi. (19 Januari 2010).

Dato’ Ahmad diberi taklimat oleh Pakar perubatan hospital itu, Dr David mengenai penyakit serta prosidur pembedahan Mohd Khadill. Turut hadir ialah Setiausaha Sulit YAB MB, Encik Azman Ghani dan keluarga Mohd Khaidill.

Mohd Khaidill telah dimasukkan ke Pusat Perubatan Prince Court pada 18 Januari 2010, dan telah menjalani ujian catheter pada jam 9.00 pagi tadi. Berdasarkan keputusan ujian tersebut pesakit berkenaan akan dimasukkan ke bilik pembedahan pada jam 9.00 pagi esok.


Mohd Khaidill Sharifudin ketika menjalani ujian catheter.

Mohd Khaidill Sharifudin, menghidap penyakit jantung berlubang telah menjalani pemeriksaan melalui imbasan 2D Ecocardiogram pada 2 Januari, 2010 lalu.

Pesakit dari Kampung Lubuk Lesung, Kemaman itu telah dibawa ke hospital berkenaan dan telahpun menjalani pemeriksaan awal penyakitnya pada 1 Disember 2009 lalu, untuk pengesahan tahap penyakit yang dialaminya.

Menurut bapanya, Mohd Khaidill telah dimasukkan pada jam 10.00 pagi semalam, menjalani beberapa pemeriksaan perubatan seperti x-ray, ujian darah dan berpuasa sejak jam 2.00 pagi tadi untuk persediaan bagi ujian catheter tersebut.

Menurut pakar perubatan Hospital Prince Court, pesakit menghadapi masalah jantung berlubang dan juga mengalami ruang injap pembuluh darah ke paru-paru yang agak sempit akan menjalani pembedahan penutupan lubang dan pembesaran ukuran pada otot jantung serentak bagi memastikan paras oksigen dalam aliran darah yang normal.


Encik Sharifudin, bapa Mohd Khaidill ketika menerangkan kepada isteri dan sanak-saudaranya.

Dan esok (20 Januari) adalah hari penentuannya, adik Mohd Khaidill akan menjalani pembedahan di mana kos rawatannya akan ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Terengganu. Ia merupakan `hadiah’ kerajaan negeri kepada rakyat Terengganu. Marilah kita bersama-sama berdoa agar pembedahan adik Mohd Khaidill berjaya.

UKOM