Halaman

04 February 2010

JUARA RAKYAT HULU TERENGGANU MENJIWAI NURANI RAKYAT

Ruslan Abdul Rahman dan Harun Hassan melaporkan dari Tapak Perasmian

Program Juara Rakyat berteraskan Karnival Pendidikan, bagi Parlimen Hulu Terengganu bermula hari ini (4 Februari 2010), bertempat di Kampong Menerong, Mukim Hulu Brang, Ajil.

Program ini akan berlangsung selama tiga hari sehingga 6 Februari depan dipenuhi pelbagai program termasuk Forum Perdana Hal Ehwal Islam (4 Februari, malam), Kebudayaan Islam (5 Februari, sebelah malam), Sukaneka (5 Februari, petang di Padang Sekolah Menengah Menerong), Majlis Penyampaian Hadiah Pelajar Cemerlang (6 Februari), di samping pelbagai pameran dari pelbagai agensi.

Menurut, Speaker Dewan Undangan Negeri Terengganu, YBM Dato’ Tengku Putera Awang selaku Ketua UMNO Bahagian Hulu Terengganu, program ini memenuhi konsep sebenar Juara Rakyat yang telah dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd.Najib Tun Razak di peringkat kebangsaan.

Beliau yang akan merasmikan sendiri program ini pada petang ini (4 Februari) di perkarangan Masjid Kg.Menerong, tema Juara Rakyat kali ini Pendidikan memberi ruang dan peluang kepada penduduk, khususnya sekitar Hulu Terengganu mendalami perjuangan Kerajaan Barisan Nasional dalam usaha pembangunan untuk rakyat, khususnya di bidang pendidikan.

Katanya, Kerajaan Negeri Terengganu sendiri di bawah pimpinan YAB Dato’ Ahmad Said telah meletakkan pembangunan bidang pendidikan sebagai keutamaan dengan memberi peruntukan melebihi RM130 juta dalam Bajet Terengganu 2010.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu juga turut serta mengadakan pameran dan mengedarkan bahan-bahan maklumat mengenai pendidikan dan pendekatan Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan yang menjadi pendekatan kerajaan selaras dengan konsep 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Ahli Dewan Negara, Senator Hajah Fatimah binti Hamad, pihaknya juga cuba menonjolkan peranan wanita dalam pembangunan melalui pameran yang turut diadakan oleh pihaknya. Beliau yang juga Ketua Wanita Umno Hulu Terengganu dan peringkat Negeri Terengganu berkata, program juara rakyat di peringkat Hulu Terengganu diusahakan secara yang terbaik, termasuk mengadakan program anak angkat, membabitkan pelajar-pelajar IPT dan juga agensi kerajaan dan swasta dengan harapan mereka menyelami hati nurani rakyat, hidup dan kehidupan di sebuah daerah pedalaman yang sedang maju.

Dendang Anak Jenagor dan Sejak Orang Ulu di samping penampilan calon Akademi Fantasia akan menjadi tarikan utama menerusi Malam Kebudayaan Islam yang akan berlangsung pada 5 Februari , 9.00 malam di Kampong Menerong ini.

Juara Rakyat Untuk Rakyat, demikian motto yang diperkenalkan melalui program ini di peringkat Hulu Terenngganu. Rakyat sudah pasti menyahutnya dengan penuh gembira dan syukur.

TEGANUKITA