Halaman

15 March 2010

Melindungi Anak Yatim Satu Ibadah

Oleh: Esah Abdullah


Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said menyambut kunjungan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Jamil Khir Baharom di pejabatnya di Wisma Darul Iman. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

KUALA TERENGGANU, 14 Mac - Peranan Pertubuhan Kebajikan Anak-Anak Yatim Malaysia (Peyatim) melindungi anak-anak yatim adalah satu ibadah dan amal soleh yang dituntut agama kita, kata Menteri di Jabatan Pedsana Menteri, Dato’ Seri Jamil Khir Baharom.

“Langkah Peyatim mengadakan program jangka pendek dan jangka panjang amat bertepatan dimana melalui penubuhan Kolej Teknologi Bestari (KTB) dan Institut Kemahiran Bestari (IKB) dapat memenuhi perkembangan intelek mereka,” katanya di majlis perasmian Temasya Sukan Anak-anak Yatim (Sukya) Ke-V11 Peringkat Kebangsaan, di Kompleks Sukan Negeri Terengganu, Gong Badak petang ini.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said; Presiden Peyatim, Dato’ Dr. Tengku Mahmud Mansor dan Rektor Univisitas Islam As-Syafi’iyah, Jakarta, Indonesia, Dr Tutty Alawiah A.S.

Dato’ Seri Jamil Khir berkata, penganjuran sukan seperti ini dapat memenuhi keperluan pembangunan jasmani anak-anak kerana dengan bersukan dapat memupuk kerjasama, toleransi dan kesabaran, mereka yang cergas dalam bidang sukan akan cemerlang dalam kokurikulum.

“Saya difahamkan terdapat hampir 300,000 anak-anak yatim seluruh negara manakala yang berada di bawah asrama gabungan Peyatim hanya 4,000 sahaja dan mereka ini adalah aset negara yang sangat bernilai,” katanya.

Beliau yakin melalui program Sukya akan lahir jaguh-jaguh yang dapat mengharumkan nama negeri dan negara pada masa akan datang.

Sementara itu, Dato’ Dr. Tengku Mahmud berkata terdapat 13 buah negeri termasuk Sabah telah menghantar kontijen masing-masing untuk menyertai Sukya yang berlangsung selama lima hari bermula 14 Mac dan berakhir 18 Mac depan.

“Terdapat 3,000 peserta dan pegawai sukan berkampung di negeri ini yang akan menyertai 21 acara sukan antaranya ialah bola sepak, badminton, bola tampar, congkak, bola jaring, ping pong, dam serta olahraga,” katanya.

TEGANUKITA