Halaman

02 March 2010

Pasukan Anak Terengganu Sertai LTdL Tahun Depan

Oleh: Esah Abdullah

Kerajaan Terengganu bercadang untuk mewujudkan satu pasukan sukan lumba basikal negeri bagi menyertai kejohanan Le Tour de Langkawi (LTdL) pada tahun depan.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said berkata bakat dan kebolehan yang ditunjukkan oleh pelumba tempatan begitu menyerlah dan mereka perlu diberi peluang untuk berada dalam satu pasukan yang mewakili negeri kelahiran mereka.

“Seperti perlumbaan tahun ini, lapan pelumba yang menyertai pasukan-pasukan profesional adalah anak Terengganu sendiri. Malah lima daripada enam pelumba dalam pasukan Malaysia adalah anak Terengganu,” katanya.

Dato’ Ahmad berkata demikian kepada pemberita selepas melakukan pelepasan kepada pelumba-pelumba LTdL dari Kuala Terengganu ke Chukai, Kemaman di Taman Shah Bandar, Kuala Terengganu, hari ini (2 Mac).

“Saya bangga dengan pencapaian dan kemampuan yang ditunjukkan anak Terengganu, terutama Anuar Manan yang berjaya meraih gelaran berganda dalam perlumbaan dari Kota Baru ke Kuala Berang semalam,” katanya.

Sebelum perlumbaan bermula, Menteri Besar diberi penghormatan menyarung dua jersi utama selaku pelumba pecut dan pelumba Asia kepada Anuar Manan.

Sementara itu, Timbalan Ketua Setiausaha (Operasi) Kementerian Belia dan Sukan Malaysia, Dato’ Mohid Mohamed berkata, terdapat enam pelumbaan Terengganu yang mewakili Pasukan Azad, University Iran , Mesir, Australia dan Maroco di China.

“Pelumba-pelumba Terengganu begitu hebat dan mampu memberi saingan kepada pelumba dari luar Negara dan ianya dapat dilihat kejayaan mereka semalam yang sentiasa berada dalam kelompok 10 pasukan teratas dalam perlumbaan semalam,” katanya.

Dalam saingan semalam Anuar Manan, 24, yang mewakili pasukan Geumsan Ginseng Asia yang berpengkalan di Korea berjaya menyarung dua jersi utama – hijau (pelumba pecut) dan biru (pelumba Asia), selepas tamat peringkat pertama dari Kota Bharu ke Kuala Berang, Terengganu.

Anuar anak kelahiran Kuala Ibai, Kuala Terengganu itu berazam untuk meneruskan kecemerlangan bersama pasukannya pada baki enam perlawanan selepas ini.
Pelumbaan LTdL akan meneruskan cabaran hari ini yang bermula di Taman Shah Bandar, Kuala Terengganu ke Kijal, Kemaman sejauh 182 kilometer.

Sementara itu, Presiden Persatuan Lumba Basikal Malaysia, Haji Abu Samah Wahab, melahirkan rasa gembira dengan hasrat kerajaan negeri ini untuk menubuhkan pasukannya sendiri dan berharap ianya ditangani secara bersungguh-sungguh.

“Saya harap hasrat ini menjadi kenyataan dan Terengganu perlulah mencari jurulatih professional bagi membimbing pasukannya nanti kerana telah pun dibarisi pelumba hebat,” katanya.

TEGANUKITA