Halaman

10 May 2010

Kontraktor mahir baikpulih bangunan lama dilatih

Oleh : Ruslan Abdul Rahman

Jabatan Warisan melatih kontraktor supaya mereka mahir membaik pulih bangunan lama kerana kerja-kerja membaik pulih memerlukan penelitian yang tinggi, kata Pesuruhjaya Warisan Negara, Prof Emeritus Datin Zuraina Majid.

"Sehingga ini kita adakan kursus-kursus kepada kontraktor sebanyak tiga kali setahun bagi memberi kemahiran kepada kontraktor yang akan membaik pulih rumah-rumah lama seperti yang asal," katanya.

Katanya di samping pihak kerajaan membaik pulih bangunan lama dan bersejarah, orang ramai juga digalak berbuat demikian bagi mengembalikan kegemilangan dan keindahan bangunan lama.

Kita dapati bangunan lama mempunyai nilai sejarah yang begitu hebat dan ia perlu dibaik pulih agar terpulihara untuk disaksi oleh generasi akan datang,ujarnya.

Beliau memberitahu kerajaan melalui Jabatan Warisan Negara telah membelanjakan kira-kira RM20 juta bagi membaik pulih 100 buah bangunan lama dan bersejarah di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Menurutnya di Terengganu sahaja empat buah bangunan dan rumah bersejarah dibaikpulih iaitu Masjid Kampung Tuan di Kemaman, bangunan pejabat daerah lama Besut, rumah persatuan sejarah Terengganu Jalan Tok Lam dan rumah lama di Tanjung Sabtu, Manir, Kuala Terengganu.

Bangunan Persatuan Sejarah Terengganu mula dibaik pulih pada awal tahun lepas dan dengan peruntukan RM1.9 juta , beritahu Datin Zurina kepada pemberita selepas majlis penyerahan kerja pemuliharaan bangunan Persatuan Sejarah (Malaysia) negeri Terengganu di sini, baru-baru ini.

Bangunan itu menempatkan tiga buah pejabat iaitu Pejabat Persatuan Sejarah Terengganu, Persatuan Sasterawan Terengganu (Pelita) dan juga Pejabat Warisan Zon Timur.

Sementara itu Pengerusi Persatuan Sejarah Terengganu, Senator Dato’ Abdul Rashid yang hadir sama di majlis itu berkata rumah Persatuan Sejarah Terengganu akan dijadikan galeri atau 'serambi muzium' dan akan dibuka kepada orang ramai, pelancong terutama pelajar dalam masa terdekat.

"Kita buat galeri untuk orang ramai datang melihat warisan sejarah secara ringkas," katanya.

TEGANUKITA