Halaman

17 May 2010

Kutipan Kastam cecah RM585 juta tahun ini

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Terengganu mensasarkan untuk memperoleh kutipan cukai sebanyak RM585 juta pada tahun ini berbanding sasaran RM500 juta pada tahun lepas.

Pengarahnya Dato’ Aziz Yacub berkata peningkatan sasaran perolehan cukai itu berikutan keadaan ekonomi pada masa kini yang semakin stabil dan kukuh.

"Pada tahun lepas JKDM Terengganu membuat kutipan sebanyak RM480 juta daripada RM500 juta yang kita sasarkan, tetapi pada tahun ini kami yakin kutipan itu akan meningkat.

"Lebih 90 peratus kutipan itu disumbangkan oleh cukai yang dikutip daripada industri gas dan petroleum, dan setakat bulan lepas kita berjaya membuat kutipan sebanyak RM127 juta," katanya kepada Bernama ketika ditemui selepas program ujian kemahiran menembak jemputan jabatan itu di Lapang Sasar Lembah Bidong, Setiu, baru-baru ini.

Beliau berkata sejak pertengahan Februari hingga Isnin lepas, JKDM Terengganu melakukan pemeriksaan terhadap 167 premis di Kuala Terengganu dan Kemaman dan berjaya mengesan 16 kes cuba mengelak cukai kastam melibatkan rokok dan arak.

Aziz berkata ia melibatkan nilai barangan berjumlah hampir RM5,000 dengan nilai cukai sebanyak RM18,950.

TEGANUKITA