Halaman

10 May 2010

Mini Zoo dinaikkan taraf

Oleh : Ruslan Abdul Rahman

Kerja-kerja menaik taraf Mini Zoo Kemaman di Bukit Takal di sini kepada zoo sepenuhnya akan dimulakan tidak lama lagi, kata Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said.

Menurutnya tender pembinaan tersebut akan dibuka bulan depan dan kerja-kerja menaik taraf akan dimulakan pada Ogos ini dan 'kerja-kerja menaik taraf mini zoo ini merupakan fasa kedua pembangunan zoo di Kemaman ini.

Belia memberitahu demikian kepada media selepas mempengerusikan Mesyuarat Fasa Kedua Zoo Kemaman di Majlis Perbandaran Kemaman di Bandar Chukai baru-baru ini.

Kerajaan Terengganu berhasrat untuk memperluaskan lagi kawasan Taman Rekreasi dan Mini Zoo Kemaman kerana sambutan amat menggalakkan.

"Sejak dibuka pada 11 April tahun lepas, mini zoo itu menerima seramai 114,000 pengunjung dengan kutipan jualan tiket mencecah lebih RM550,000.

Proses pembangunan tersebut dijangka siap dalam tempoh dua hingga tiga tahun lagi.
Dato’ Ahmad berkata, apabila zoo itu siap, ia akan dilengkapi pelbagai tarikan baru yang dijangka meningkatkan jumlah pengunjung ke sana.

Beliau memberitahu, ketika ini, terdapat 200 ekor haiwan yang terdiri 74 species haiwan dan burung berada di zoo berkenaan.

Baru-baru ini dua ekor Harimau Malaya itu masing-masing diberi nama 'Chiko' iaitu species jantan berusia dua tahun dan pasangannya yang lebih tua, 'Courtney' berumur tujuh tahun telah dimasukkan ke zoo tersebut.

TEGANUKITA