Halaman

12 May 2010

SATU tubuh skuad kurangkan masalah NRW

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Syarikat Air Terengganu Sdn Bhd (SATU) akan menubuhkan pasukan khas di setiap daerah bagi menangani masalah paip bocor, sekaligus mengurangkan kerugian yang terpaksa ditanggung kerajaan akibat kehilangan sumber air (NRW).

Bagi tujuan tersebut, SATU akan mengambil 30 kakitangan baru dan setiap unit akan dilengkapkan dengan kenderaan dan pelbagai peralatan bagi menangani masalah berkenaan.

Ketua Pegawai Eksekutif SATU, Haji Husain Embong, berkata pihaknya serius menangani masalah NRW yang kini pada kadar 36 peratus di mana kerajaan negeri kerugian di segi hasil kutipan kira-kira RM18 juta setahun.

Beliau berkata, pihaknya meletakkan sasaran untuk mengurangkannya pada kadar 30 peratus menjelang akhir tahun 2010.

“Punca utama berlaku NRW ialah penggunaan paip-paip lama daripada jenis asbestos cement (AC) di mana sebahagiannya berusia lebih 20 tahun,” katanya ketika ditemui selepas majlis sambutan 100 hari kepimpinan beliau di syarikat tersebut.

Beliau berkata, pihaknya juga sedang berusaha mengambil beberapa langkah tertentu, termasuk menggantikan paip lama dengan paip yang baru sama ada daripada jenis Ductile Iron (DI), Mild Steel (MS) atau uPVC, bergantung kepada jenis tanah.

“Ketiga-tiga jenis paip yang akan digunakan menggantikan AC didapati lebih tahan lama dan kualitinya lebih terjamin berbanding AC,” tambahnya.

Selain itu, SATU akan meningkatkan prestasi kakitangan melalui kursus-kursus yang diadakan dari semasa ke semasa.

SATU juga akan menambah bilangan vendor bagi membercepatkan kerja-kerja membaiki kebocoran paip dan kerosakan sistem bekalan air di seluruh negeri.

Haji Husain berkata, dari segi aduan pengguna pula, bilangan aduan yang diterima SATU di seluruh negeri telah berkurangan daripada 29,860 kes pada tahun 2007 kepada hanya 20,296 kes pada 2009.

Bagi tahun 2010, sehingga 10 Mei 2010 sebanyak 10,395 dikemukakan kepada SATU di mana sejumlah 5,925 kes merupakan aduan yang berkaitan kebocoran dan paip pecah di seluruh negeri.

Mengenai krisis air yang dihadapi beberapa negeri lain di negara ini berikutan musim kemarau, pihak SATU juga mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan ia tidak mengancam pengguna di Terengganu.

TEGANUKITA