Halaman

28 July 2010

Sumber Ekonomi Dari Laut Negara Masih Banyak

Oleh: Ruslan Abdul Rahman


Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia, Fadillah Yusof menyaksikan majlis menandatangani memorandum antara UMT dengan NOD di Kuala Terengganu. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Program-program penyelidikan sains marin, oseanografi dan pelayaran sainifik akan ditingkatkan di negara ini melalui satu memorandum persefahaman di antara Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dengan Direktorat Oseanografi Kebangsaan (NOD) ditandatangani.

Timbalan Meneri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia, Fadillah Yusof menyaksikan majlis menandatangani memorandum itu di UMT kelmarin sempena Seminar Kedua Ekspidisi Pelayaran Saintifik Perdana (EPSP 2009) anjuran Universiti Malaysia Terengganu (UMT).

Seramai 60 saintis dari luar dan dalam negara termasuk Indonesia, Australia dan Kanada menyertai seminar selama dua hari itu.


Fadillah Yusof ketika gimik perasmian Seminar Kedua Ekspidisi Pelayaran Saintifik Perdana (EPSP 2009) anjuran Universiti Malaysia Terengganu (UMT).

Bercakap kepada media selepas merasmikan majlis itu Fadillah berkata, kerajaan akan menggabungkan kepakaran terutama dari universiti tempatan untuk meneroka peluang ekonomi dari laut sebagai sumber baru ekonomi negara pada masa datang.

Katanya, sektor berkenaan ketika ini kurang diterokai sedangkan sebagai negara maritim, peluang boleh diperolehi dari laut seperti makanan, perubatan,kecantikan dari rumai-rumpai laut dan sebagainya.

Turut hadir di majlis itu, Timbalan Ketua Setiausaha (Sains) kementerian berkenaan, Datin Paduka Prof Dr.Khatijah Yusof, Setiausaha Bahagian Direktorat Oseanografi Kebangsaan (NOD), Prof Dr.Nor Aeini Mokhtar dan Naib Canselor UMT, Prof Dr Aziz Deraman.


Apa yang dibincangkan oleh Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia, Fadillah Yusof dengan Naib Canselor UMT, Prof Dr Aziz Deraman.

Kata Fadillah, kerajaan memberi penekanan terhadap pembangunan sains marin kerana ia dilihat mempunyai potensi besar dari segi ekonomi.

Beliau memuji langkah universiti dalam menyediakan kepakaran dalam bidang ini, malah UMT menyediakan peralatan dan teknologi bersesuaian misalnya kapal penyelidikan sendiri, RV Discovery untuk ekspedisi saintifik.

Katanya, ekspedisi saintifik akan datang dirancang untuk diadakan dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) yang dijangka disertai lebih ramai penyelidik dari pelbagai agensi.

Beliau kemudiannya melancarkan portal Pusat Direktorat Oseanografi Kebangsaan (NODC) yang merupakan daya usaha baru dalam pengumpulan data serta maklumat berkaitan.

TEGANUKITA