Halaman

27 September 2010

2,335 Bakal Haji Terengganu Berlepas Ke Mekah Mulai 16 Oktober Ini

KUALA TERENGGANU, 25 Sept (Bernama) -- Seramai 2,335 bakal haji dari Terengganu akan mula berlepas ke Tanah Suci Mekah mulai 16 Oktober ini secara berperingkat melalui Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini.

Pengarah Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) negeri Terengganu Mohammad Mokhzani Mukhtar berkata, kesemua mereka akan menaiki penerbangan terus ke Mekah dengan tujuh penerbangan.

"Sehingga ini itulah angka jemaah dari Terengganu yang kita tetapkan untuk musim Haji ini," katanya pada majlis kursus Haji Perdana di sini yang dirasmikan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri Terengganu Datuk Tengku Putera Tengku Awang.

Menurutnya, selain bakal haji dari Terengganu, jemaah dari Kelantan dan sebahagian dari Pahang juga turut berlepas dari LTSM.

Katanya, sehingga ini segala urusan mengenai jemaah haji untuk ke Tanah Suci berjalan dengan lancar dan sempurna.

Sementara itu, Tengku Putera berkata, kerajaan negeri Terengganu turut menghantar 175 kakitangannya menunaikan rukun Islam kelima itu tahun ini.

Katanya, mereka terdiri daripada Imam dan Bilal, para Hafiz Al-Quran, anggota Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta kakitangan jabatan kerajaan yang lain.

"Jumlah yang dihantar menunaikan haji tahun ini lebih ramai iaitu 175 orang berbanding 85 orang sahaja tahun lepas," katanya.

Beliau turut menasihatkan bakal haji supaya menjaga kesihatan serta mengikut peraturan yang ditetapkan oleh Tabung Haji bagi melicinkan segala urusan menunaikan ibadat itu.

Sementara itu, Pengurus Besar Operasi Domestik Tabung Haji Ahmad Ruzman Ahmad Razali ketika ditemui berkata, Tabung Haji telah membelanjakan lebih RM3 juta bagi mengadakan kursus Haji Perdana di seluruh negara tahun ini.

Katanya, kursus seumpama itu penting kepada bakal haji agar mereka dapat mengerjakan ibadat itu dengan lancar dan sempurna ketika di Mekah nanti.

"Kita buat kursus ini betul-betul seperti mengerjakan haji di Mekah. Kita harap jemaah dapat mengikutinya dengan sebaik mungkin," katanya.

-- BERNAMA