Halaman

26 September 2010

Amalan Ziarah Kubur Raya Enam

Tradisi melawat tanah perkuburan saudara-mara terdekat pada `hari raya enam’ atau 8 Syawal setiap tahun terus kekal di kalangan umat Islam di negeri ini.

Bermula jam 8 pagi kebanyakan umat Islam mula keluar rumah untuk mengunjungi kubur saudara mara dengan membawa keluarga masing-masing bagi menyuburkan ingatan kepada mereka yang sudah meninggal dunia dan mengingatkan anak-anak lokasi kubur keluarga mereka.

Kesempatan kebanyakan umat Islam yang masih bercuti panjang pada minggu pertama Hari Raya Aidilfitri yang kebetulan turut disytiharkan cuti umum sempena Hari Penubuhan Malaysia pada Khamis lalu serta Jumaat sebagai hari raya enam memberi peluang lebih ramai umat Islam meluangkan masa ke tanah perkuburan.

Selain membaca doa dan tahlil , mereka turut mengambil kesempatan membersihkan tanah perkuburan sebagai tanda penghormatan setiap kali tiba bulan yang mulia dan penuh keberkatan itu.

Di Kampung Kubang Parit, Kuala Terengganu umpamanya lebih 100 penduduk kampung mula mengunjungi tanah perkuburan sebelum jam 8 pagi dengan masing-masing turut membawa pelbagai jenis makanan serta kuih-muih sebagai hidangan untuk dinikmati sesama mereka.

Malah, kunjungan ke tanah perkuburan itu juga dapat merapatkan silaturrahim apabila dapat bertemu sesama mereka dan bertanya khabar selepas sekian lama tidak berjumpa.

TEGANUKITA