Halaman

13 September 2010

AWAS! OPS SIKAP KE 22

Sebagai langkah memastikan perantau yang pulang berhari raya dan semua pengguna jalan raya di musim perayaan selamat, Kempen Keselamtan Jalanraya dan Ops Sikap Ke 22 Peringkat Negeri Terengganu dilancarkan oleh Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said seminggu sebelum Hari Raya baru-baru ini.

Pelancaran dilakukan di Perhentian Medan Selera, Beris Meraga, Kijal Kemaman iaitu jalan utama Kemaman-Kuala Terengganu di sebelah pantai. Hadir sama Ketua Polis Terengganu SAC Dato' Mohd Shukri Dahlan.

Dato' Seri Ahmad mengingatkan supaya pengguna jalanraya sentiasa cakna dalam soal keselamatan dengan tidak melakukan perkara yang boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain (pengguna jalanraya lain).

"Jangan biarkan kepulangan kita ditangisi akibat kemalangan, tetapi pastikan kepulangan kita untuk berhari raya dengan penuh gembira bersama ahli keluarga," katanya.

Menurutnya, kebanyakan kemalangan berlaku adalah akibat kecuaian pengguna jalanraya sendiri, oleh sebab itu ia perlulah diberi kesedaran dan dididik dari peringkat awal tentang perlunya memandu dan menggunakan jalanraya secara berhemah.

Anggota polis akan memantau dan mengawasi para pengguna di lokasi-lokasi terpilih sempena Ops Sikap tersebut untuk memastikan pengguna jalan raya memandu mengikut peraturan dan tidak memandu secara merbahaya.

Menteri Besar turut membahagikan hamper berbuka kepada para pengguna jalanraya yang bernasib baik melalui jalan berkenaan sempena kempen tersebut.


TEGANUKITA