Halaman

13 September 2010

HARI RAYA DI TERENGGANU

Bandar Kuala Terengganu dan bandar-bandar di daerah-daerah seluruh Terengganu kini ceria dan penuh sesak. Ini berikutan kepulangan perantau untuk berhari-raya bersama keluarga tercinta.

Mereka tentunya terpesona dengan perubahan bandar dan kampung halaman mereka. Banyak pembangunan telah menular ke kampung seluruh ceruk rantau. Tanah-tanah terbiar dan semak-samun telah pun bertukar menjadi kawasan perumahan.

Jalan-jalan utama dan kampung yang dibina memudahkan kenderaan keluar masuk sehingga ke penjuru mana sekalipun.

Ambillah peluang ziarah-menziarahi menghubungkan silaturrahim, sebagaimana disarankan oleh Menteri Besar Dato' Seri Ahmad Said yang mahukan amalan itu diteruskan dari generasi ke generasi.

Berasaskan konsep 'Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan" Terengganu meneruskan agenda pembangunan yang boleh mendatangkan manfaat kepada rakyat.

Rumah orang-orang miskin dibaiki, bahkan ada yang dibina baru. Bantuan-bantuan disediakan oleh pihak kerajaan, hatta di Terengganu dana khas raya untuk golongan yang berpendapatan rendah diperuntukkan setiap tahun kepada yang layak menjadikan kerajaan begitu dekat sekali di hati rakyat.

Semua ini tentunya suatu kelebihan yang ada pada Terengganu; menjadi kebanggaan anak perantau yang pulang.

Menteri Besar Dato' Seri Ahmad menjemput orang ramai ke rumah terbukanya di Seri Iman pada hari raya pertama mulai jam 10.00 pagi hingga 3.00 petang.

Malah beliau sendiri akan menyambut para perantau yang pulang berhari raya dalam satu majlis khas bersama perantau yang diadakan pada hari raya kedua bertempat di Hotel Primula. Perantau dijemput beramai-ramai ke majlis berkenaan.

Wakil-wakil rakyat Barisan Nasionan (BN) ramai yang mengadakan rumah terbuka pada hari raya kedua.

TEGANUKITA