Halaman

27 September 2010

Kastam Terengganu Pungut RM380 Juta Cukai Bagi Lapan Bulan Pertama

KUALA TERENGGANU, 23 Sept (Bernama) -- Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Terengganu berjaya memungut cukai sebanyak RM380 juta bagi lapan bulan pertama tahun ini atau 71.92 peratus daripada jumlah sasaran RM529 juta sehingga akhir tahun ini.

Pengarah Kastam negeri Datuk Azis Yacub berkata jumlah itu merupakan peningkatan sebanyak 3.7 peratus berbanding pungutan cukai RM366 juta bagi tempoh sama tahun lepas.

"Pungutan komoditi utama kita di Terengganu ialah melalui duti eksport petroleum iaitu sebanyak RM357 juta atau 33.38 peratus daripada keseluruhan pungutan cukai," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka hari raya Kastam Terengganu di sini Khamis.

Azis berkata hasil lain yang diperoleh adalah daripada levi keuntungan luar biasa yang menunjukkan peningkatan sebanyak 143.71 peratus iaitu kelapa sawit di mana pihaknya berjaya memungut sebanyak RM1.16 juta berbanding RM417,000 pada tahun lepas bagi tempoh lapan bulan pertama.

Kastam Terengganu juga memperoleh hasil daripada cukai jualan import, duti eksais yang melibatkan pembayaran ke atas barangan antaranya kenderaan, minuman keras dan rokok.

Beliau berkata cukai ke atas kenderaan juga meningkat daripada RM8,000 tahun lepas kepada RM21,000 tahun ini manakala duti import tahun lepas yang dikutip sebanyak RM4.7 sudah meningkat kepada RM5.1 juta bagi tempoh lapan bulan pertama tahun ini.

Azis berkata Kastam Terengganu mengambil pendekatan dengan mengenal pasti kelemahan yang ada bagi meningkatkan lagi perkhidmatan jabatan.

Beliau berkata Kastam Terengganu menubuhkan pusat khidmat atau 'klinik' pada setiap hari Ahad minggu pertama setiap bulan mulai pukul 8 pagi hingga 10 malam bagi memudahkan rakyat negeri itu berjumpa dengan pegawai untuk menyelesaikan sebarang masalah berkaitan jabatan itu.



-- BERNAMA