Halaman

27 September 2010

Pemenang Pingat Emas Sukma Dari Terengganu Makan Angin Ke Guangzhou

KUALA TERENGGANU, 26 Sept (Bernama) -- Semua atlet Terengganu yang menyumbangkan pingat emas pada Sukan Malaysia (Sukma) 2010 akan berpeluang menyaksikan Sukan Asia di Guangzhou, China bulan depan.

Pengarah Majlis Sukan Negeri Terengganu (MSNT) Rosdi Awang berkata ia merupakan satu insentif daripada kerajaan negeri selepas Terengganu muncul juara pada sukan dwitahunan itu.

"Tujuan kita untuk memberi pendedahan kepada atlet-atlet berkenaan untuk menyaksikan sukan Asia di samping menimba pengalaman," katanya kepada pemberita selepas majlis rumah terbuka Aidilfitri MSNT di sini Ahad.

Katanya, pada Sukma Melaka, Terengganu berjaya merangkul 47 pingat emas untuk muncul juara buat tahun ketiga berturut-turut.

Rosdi berkata kehadiran atlet Terengganu itu juga diharap akan memberi suntikan kepada atlet Terengganu yang bertanding dalam Sukan Asia.

Beliau berkata atlet Terengganu yang mewakili negara dalam sukan itu terdiri daripada sukan lumba basikal, olahraga, silat dan angkat berat.

Mengenai Sukma 2012 di Kuantan, Rosdi berkata sebagai juara bertahan, Terengganu akan membuat persediaan awal dengan mengenal pasti atlet baru yang akan diketengahkan.

Katanya, MSNT akan menganjurkan satu bengkel selama tiga hari pada bulan depan untuk merangka program dan jadual latihan kejohanan dan lain-lain pada bengkel tersebut.

"Selepas seminar tersebut, persatuan-persatuan akan menghantar senarai nama atlet, senarai nama jurulatih dan juga senarai-senarai kejohanan yang akan disertai sehingga kejohanan itu bermula," katanya.

-- BERNAMA