Halaman

13 September 2010

RAYA MEMUPUK PERPADUAN DAN 1 MALAYSIA

Oleh: Ruslan Abdul Rahman



Menteri Besar Dato’ Seri Ahmad Said menyeru supaya masyarakat Terengganu menjadikan sambutan hari raya sebagai landasan bagi memperkukuhkan ikatan perpaduan di kalangan umat Islam dan kaum-kaum lain selaras dengan gagasan 1Malaysia.

Katanya, budaya kunjung-mengunjung dan bermaaf-maafan perlu terus disuburkan dan diwarisi oleh generasi baru supaya tidak sampai dilupakan adat yang bersendikan agama itu.

Beliau berkata demikian dalam perutusan khas Aidilfitri.

Dato’ Seri Ahmad yang amat cakna rakyat mengingatkan supaya para peniaga tidak mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan lebih sempena musim perayaan ini sebaliknya perlu bersikap bertimbang rasa kepada para pengguna.

“Kalau kita tidak mahu diri kita susah, demikian juga orang lain, oleh itu sama-samalah kita saling berhubungan baik di antara peniaga dan pelanggan,” tegasnya kepada para peniaga.

Beliau menasihatkan supaya beberapa tragedi yang sering terjadi di musim perayaan supaya dielakkan atau dicegah seperti kemalangan jalan raya, pecah rumah dan kemalangan akibat bermain mercun.

Sambil mengucap selamat pulang kepada perantau, beliau menasihatkan supaya berhati-hati di jalan raya supaya agar tidak berlaku tragedi pilu yang tidak diingini di saat-saat hari yang mulia ini.

“Saya dan isteri mengambil kesempatan ini untuk mengucap selamat hari raya Aidilfitri kepada seluruh rakyat Terengganu dengan ucapan yang mulia, maaf zahir
dan batin,” ujarnya

Katanya, Terengganu akan terus melangkah kehadapan dengan penuh yakin dengan segalanya adalah dilakukan untuk rakyat, berteraskan konsep ‘Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”.

Beliau menjemput mana-mana yang berkesempatan untuk berkunjung ke kediaman Menteri Besar, Seri Iman pada hari raya pertama mulai jam 10.00 pagi hingga 3.00 petang.

Di samping itu, sambutan khas raya bersama perantau akan diadakan oleh beliau pada hari raya kedua bertempat di Hotel Primula.

TEGANUKITA