Halaman

12 October 2010

SCTEC rancakkan ekonomi Terengganu

Oleh : SURIATI BINTI ALI



Pra Perasmian Sultan's Cup Terengganu Endurance Challenge 2010 di Pulau Duyung, Kuala Terengganu.

Penganjuran tahunan kejohanan Sultan`s Cup Terengganu Endurance Challenge (SCTEC) 2010, nyata merancakkan lagi perkembangan ekonomi Terengganu khususnya di sektor pelancongan.

Malah, kejohanan ini turut memberi peluang kepada anak tempatan untuk menimba lebih banyak pengalaman serta melahirkan kepakaran dalam penganjuran kejohanan sukan bertaraf dunia ini.

Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said berkata, kerajaan negeri tidak dapat menolak bahawa perlaksanaan kejohanan berpretij sebegini, ia mampu meletakkan Terengganu sebagai sebagai sebuah negeri pelancongan sukan yang unggil.

Katanya, usaha ini selari dengan hasrat kerajaan negeri untuk menjadikan pelancongan sebagai satu sektor utama yang menjana pendapatan ekonomi negeri di samping mengurangkan kebergantungan terhadap petroleum dan gas asli.

“Sepanjang penganjuran SCTEC , sukan berkuda semakin dekat di hati rakyat Terengganu serta mampu melahirkan lebih ramai anak Terengganu yang pakar berkaitan sukan berprestij ini.

“Malah, melalui kejohanan sama, Malaysia telah diberi penghormatan sebagai tuan rumah 2008 FEI World Endurance Championship sekaligus meletakkan Terengganu dan trek perlumbaan di Lembah Bidong, Setiu sebagai lokasi terbaik di dunia,” katanya

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pelancaran Kejohanan (SCTEC) 2010, di Pulau Duyung, Kuala Terengganu, kelmarin.

Kerajaan negeri berharap SCTEC terus mengorak langkah dalam meningkatkan taraf ekonomi dan sosial komuniti di Terengganu.

TEGANUKITA