Halaman

27 January 2011

Exxonmobil Sedia 10.5 Peratus Kerja Untuk Anak Terengganu

Oleh : AIDA ABD RAHMAN

Syarikat korporat terulung di Malaysia, Exxonmobil Exploration and Production Malaysia Inc (Exxonmobil) menawarkan peluang pekerjaan kepada 97 peratus rakyat Malaysia dengan 225 daripadanya atau 10.5 peratus adalah anak Terengganu.

Tenaga kerja berkenaan menjalankan tugas dengan positif, berkemahiran tinggi dan sentiasa mahu belajar selain menyumbang kepada kejayaan Exonmobil dan juga kejayaan negara.

Pengerusi Subsidiari Exxonmobil (Malaysia), Mr Hugh W Thompson, berkata syarikat itu sudah 30 tahun berada di Terengganu dalam industri petroleum dan gas yang menjadi nadi utama perindustrian Malaysia.

“Kami juga bangga kerana dapat bersama-sama-sama menjadi rakan pembangunan ke arah pencapaian Wawasan 2020. Kami juga sentiasa berusha menjadi warga korporat yang cakna dan prihatin dengan menjayakan program untuk komuniti di Terengganu.

“Saya gembira kerana program ini berjalan lancar dan memberi faedah secara terus kepada rakyat Terengganu,” kata beliau sempena majlis meraikan Anugerah Guru Unggul 2010, di Ri-Yaz Heritage marina Resort & Spa, Pulau Duyong, Kuala Terengganu, malam semalam (27 Januari).

Seramai 25 guru terdiri daripada 12 sekolah rendah dan selebihnya sekolah menengah menerima pengiktirafan daripada Exxonmobil berupapa wang tunai RM1,500 berserta plak dan sijil penghargaan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Haji Ahmad Razif Abd Rahman menyampaikan hadiah berkenaan.

Haji Ahmad Razif dalam ucapannya turut berterima kasih dengan Exxonmobil kerana banyak membantu kepada kejayaan dan kecemerlangan sektor pendidikan di Terengganu yang terbukti apabila Terengganu terus unggul sebagai negeri terbaik dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah selama sepuluh tahun berturut-turut, selain peperiksaan Penilaian Menengah Rendah selama tiga tahun berturut-turut.

“ Insya-Allah dalam Sijil Pelajaran Malaysia, Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Agama Malaysia kita juga akan menggunggulinya nanti.

“Saya amat berharap supaya hubungan baik dan kerjasama erat ini akan terus terjalin dalam usaha mrealisasikan hasrat kerajaan negeri menjadikan Terengganu sebagai `negeri anjung ilmu’” katanya.

TEGANUKITA