Halaman

16 January 2011

PAS JOIN UMNO BUKANNYA GANTI UMNO

Oleh: Putera Pesisir Air


Ketua Muslimat Pas, Ustazah Nuridah Salleh berpeluk erat dengan YB Elezbeth
Wong, Ratu Bogel, Exco Kerajaan Selangor.


Haji Hadi berpeluk erat dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Ki Siang

Semoleknya Pas joint Umno; bubar parti Pas dan ahli-ahli mereka menyertai Umno demi perpaduan orang Melayu dan Islam.

Pengarah Unit Komunikasi (UKOM), Haji Shamsuddin Sulong yang berpendapat demikian juga berkata, slogan yang paling sesuai ialah “Pas masuk Umno” atau Pas bersama Umno kerana banyak apa yang telah lama dibuat oleh Umno baru hendak dibuat oleh Pas.

Malah katanya, pakatan dalam Barisan Nasional (BN) yang dirintis Umno untuk kebaikan dan maslahah ummah, tetapi yang Pas lebih banyak menghancur dan meruntuhkan umat Islam kerana berpakat dengan pihak yang menentang dan menolak Islam secara total.

Baru-baru ini pun sudah ada pertemuan di antara Preisden Pas (Haji Hadi) , Mursidul Am Pas (Nik Aziz) dengan Perdana Menteri (Dato’ Najib) dan bekas Perdana Menteri (Pak Lah) dalam satu majlis makan malam.

Jadi apa salahnya, bersama demi kepentingan agama Islam dan orang Melayu. Cara menyertai Umno itu fikirlah, kalau tidak mahu masuk Umno pun tetapi menyokong dan mendokong kebaikan dan jasa Umno selama ini dalam menyelamatkan orang Melayu dan mempertahankan kedudukan agama Islam.

Umno sebenarnya sudah lama membuat pakatan politik dengan bukan Islam atau bangsa bangsa lain di negara ini yang pemimpin Pas sebut sebagai Takhaluf Siyasi, cuma Umno tidaklah retorik bahasa dan istilah, yang pentingnya ialah amalan dan cara berpakat itu untuk kebaikan bersama.

Pas dulunya sampai menuduh orang Umno kafir kerana pakatan itu, justeru jahil atau cuba mengaburi rakyat dan umat Islam atas kebenaran yang dilakukan Umno itu melalui Perikatan dan kemudiannya Barisan Nasional (BN). Malah Pas sendiri pernah menyertai pakatan BN, tidak timbul soal menjadi kafir pun ketika itu.

Apa salahnya kembali bersama demi perpaduan orang-orang Melayu dan keutuhan agama Islam. Banyak isu yang Pas gagal tangani apabila mereka buat pakatan sendiri dengan parti bukan Islam seperti yang berlaku dan Selangor, Pulau Pinang khususnya.

Itulah balasannya apabila, Umno buat pakatan dituduh macam-mcam sampai ke peringkat mengkafirkan orang-orang Umno. Sekarang Tuhan tunjuk secara ‘cash’ atas pakatan mereka itu yang tidak menjadi atau serba tidak jadi.

Sekutu mereka DAP menghalalkan orang Islam bekerja di premis arak di Selangor, apa yang Pas mampu pertahankan kedaulatan Islam kerana tindakan itu bertentangan dengan Islam malah perlembagaan negara.

Apa jadi masjid dan surau di Selangor bila pemimpin DAP yang bukan Islam datang dan masuk ke masjid bersyarah kepada orang Islam? Ini seperti dilakukan oleh Ahli Parlimen Serdang (DAP) Teo Ning Ching menyampaikan tazkiran kepada jemaah solat di surau al-Huda, Kajang? Wanita bukan Islam itu tanpa menutup aurat berbuat demikian? Wajar ke Pas bertakhaluf sampai menggadai agama dan umat Islam sedemikian rupa?

Tapi untuk berdalih menghalalkan segalanya, Pas boleh berhujah macam-macamlah dengan pelbagai belitan atau putar belit dengan bersandarkan agama.

Sebenarnya banyaklah yang Pas buat sekarang ini, sebenarnya apa yang telah Umno lakukan terdahulu yang diharamkan oleh Pas sebelum ini. Malah apa yang Umno buat adalah lebih baik kaedah dan pendekatannnya dari Pas.

Misalnya:

1.Enakmen atau perundangan Islam yang didakwa oleh Pas semasa memerintah Terengganu sebenarnya dicedok dari Kerajaan Pusat (Wilayah Persekutuan).Diperakui sendiri oleh Exco Kerajaan Pas Terengganu ketika itu, Tun Salleh Abbas .

2.Haji Hadi yang menuduh Umno kafir tidak menjalankan hukum Islam (Hudud) akhirnya berkata perlaksanaan hudud melalui proses yang panjang. Hadi berkata: “Hukum hudud adalahs atu aspek daripada 0.00001 dari hukum-hukum Islam” demikianlah apabila mereka berkuasa, jawapan dan dalihnya mudah sekali. Umno sebenarnya telah lama melaksanakan dasar dan kaedah siasah menurut Islam, cuma Pas saja yang bebal memahami dan menerimanya.

3.Bila Umno/BN buat Bank Islam, Haji Hadi kata, ia ibarat daging lembu dalam sekawah daging babi; tetapi akhirnya mereka juga yang menggunakan khidmat Bank Islam itu.

4.Haji Hadi yang menuduh wartawan sebagai tupai dank era, sukakan benda-benda busuk, akhirnya Pas juga yang beria-ia mendekati wartawan melalui pertemuan, jamun dan sebagainya yang Umno telah lama lakukan.

5.Hadi yang pernah meletakkan Pejabat Agama setaraf dengan Pejabat Pos, kononnya tidak berada di taraf paling tinggi, tetapi bila berkuasa terus mentadbir cara yang sama di mana pejabat agama juga salah satu dari jabatan dalam kerajaan.

6.Mengeluarkan lesen premis judi semasa memerintah Terengganu, tetapi semasa Umno dikecam hebat bila berbuat demikian.

7.Membenarkan hiburan-hiburan, pesta, fun fair dan sebagainya, termasuk tukang urut wanita Thai mengurut pelanggan lelaki-semasa memerintah Terengganu.


Tarian pun boleh, kalau Umno buat tak boleh?

8.Membenarkan premis jualan arak semasa berkuasa di Terengganu.

9.Melantik Pengerusi dan ahli-ahli JSR yang tidak mencukup syarat yang digariskan seperti sekurang-kurangnya lulus’Empat Sanawi” dan tidak melakukan dosa besar.

10.Semasa berkuasa, Kerajaan Pas Terengganu tidak memberi peruntukan kepada Ahli Yang Berhoramat (YB) bukan penyokong kerajaan, yang ditentang semasa kerajaan Umno amalkan kaedah itu.

TEGANUKITA