Halaman

19 January 2011

PAS KEMUKAKAN CALON WANITA- DI MANA HUKUM HARAM SELAMA INI?

Oleh: Ruslan Abdul Rahman

Ibarat menjilat semula ludahnya, demikian terjadi apabila Presiden Pas mengumumkan calon wanita, NORMALA SUDIRMAN, untuk bertanding mewakili parti itu dalam pilihan raya DUN Tenang pada 30 Januari ini.

Pengumuman dibuat oleh beliau (Haji Hadi) dalam satu majlis ceramah Pakatan Pembangkang di Labis baru lalu.


merah gincu....Nik Aziz tak larang dah ke?

Hadir sama member sokongan kepada calon wanita Pas itu penasihat DAP Lim Kit Sing, Setiausaha Agung Pas, Dato; Mustaffa Ali serta beberapa pemimpin pembangkang yang lain. Normala adalah Ketua Muslimat Pas Labis, guru sebuah sekolah rendah LKTP di Segamat, berkelulusan Maktab Perguruan di Pulau Pinang.

Mengapa menjilat ludahnya? Atau kerana hendak menarik undi pengundi bukan Melayu yang tidak mengambilkira soal hukum Islam yang dibawa oleh Pas selama ini?

Pas telah sekian lama tidak membenarkan wanita berdepan dengan orang awam kerana mengambil ketetapan suara wanita adalah aurat, bukan sahaja untuk tujuan biasa, tetapi untuk membaca al-Quran di majlis tilawah pun tidak dibolehkan Pas.

Ia bermula apabila Pas berkuasa di Kelantan pada tahun 1990- Nik Aziz selaku Menteri Besar terus mengharamkan penyertaan qariahnya (Kelantan) kerana menyifatkan suara wanita itu adalah aurat dan haram untuk didengari awam.

Haji Hadi Awang pun begitu juga. Bila Pas berkuasa di Terengganu pada tahun 1999- terus tidak membenarkan penyertaan qariah (perempuan) menyertai tilawah al-Quran.
Hari ini kita sudah mendengar suara Normala berucap kepada awam dan akan terus berceramah meraih undi, jadi bagaimana dengan suaranya itu…haram atau tidak untuk didengari oleh orang ramai termasuk para lelaki?

Bukan itu sahaja, suaranya yang merdu itu telah divideokan pula dan dimasukkan kepada youtube dan webtv Pas. Bagaimana hukumnya duhai Presiden Pas.

Bahkan ucapan merdu Normala sewaktu majlis pengumuman calon itu disambut oleh sekumpulan lelaki penyokong Pas dengan laungan Allahhuakar. Wajarkah?
Pemimpin Pas mengubah hukum sesuka hatinya!

TEGANUKITA