Halaman

25 February 2011

BISTARI luang masa membeli belah di Pasar Payang

Oleh : Zulkipli bin CW. Putera


Ahli BISTARI memilih pakaian batik di Pasar Kedai Payang, Kuala Terengganu. - Gambar oleh Zulkipli Putra.

Batik dan songket Terengganu memang diakui yang terbaik penghasilannya. Tidak sah sekiranya pengunjung yang datang ke negeri ini tidak membeli dan membawa balik hasil tangan penduduk tempatan yang tersohor sejak turun temurun lagi.

Tidak ketinggalan rombongan Badan Amal Kebajikan Isteri Wakil-Wakil Rakyat Negeri Melaka (BISTARI) mengambil kesempatan singgah di Pasar Kedai Payang sambil menjamu mata melihat dan membeli batik serta songket buatan Terengganu.

Mereka meluang masa kira-kira tiga jam mengunjungi beberapa buah kedai yang menjual pakaian itu dan membelinya sebagai buah tangan untuk dibawa balik ke Melaka. Selepas itu ahli BISTARI turut mengadakan lawatan ke Bazar Warisan bersebelahan Pasar Kedai Payang.

Kunjungan ke Pasar Kedai Payang salah satu aktiviti sampingan dalam rangka lawatan selama tiga hari ahli BISTARI ke negeri ini bermula hari ini (25 Februari). Pagi tadi, mereka menikmati panorama indah Bandaraya Warisan Persisir Air sebelum melawat Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man.

TEGANUKITA