Halaman

09 February 2011

Dato’ Seri Haji Ahmad panggil SPRM

Oleh: Suriati Ali


Gambar yang dirakam pada 18 Januari 2010.



Gambar yang dirakam pada 2 Ogos 2010.



TERKINI : Gambar yang dirakam pada 7 Januari 2011. (Foto: Zulkipli CW Putra)

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said sudah memanggil pegawai atasan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menyiasat kegiatan kecurian bijih di lombong Bukit Besi, Dungun.

Beliau berkata, pada masa sama iaitu semalam (8 Februari), Pejabat Tanah dan Galian (PTG) turut diarah supaya membuat laporan polis mengenai kejadian sama.

“Saya pelik bagaimana kegiatan itu boleh berlaku sedangkan terdapat pengawal keselamatan dan pegawai yang memantau lokasi itu.

“Tiga pengusaha tempatan sahaja dilantik bagi menjalankan kerja-kerja melombong bijih besi dan pihak lain tidak dibenarkan masuk sama sekali,” katanya.

Menurutnya, jika kejadian ini berlaku membabitkan pihak dalaman ia bagaikan `harapkan pagar,pagar makan padi’.

“Kerajaan negeri kesal dengan kejadian ini dan mengarahkan PTG melakukan siasatan segera termasuk menyiasat jumlah kehilangan serta laluan mana mereka masuk dan keluar,” katanya.

Blog Teganukita pada 7 Februari melaporkan Dato’ Haji Ahmad hari ini berikrar membawa ke muka pengadilan mereka yang terlibat dengan kegiatan kecurian bijih besi di Lombong Bukit Besi, Dungun.

Sehubungan dengan itu, beliau mengarahkan agar kejadian tersebut dilaporkan secepat mungkin supaya mereka yang terlibat didakwa dengan segera.

“Saya juga akan panggil Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) supaya siasat kejadian ini (kecurian biji besi),” katanya.

Menteri Besar melahirkan rasa kecewa dengan kejadian tersebut yang dipercayai melibatkan pegawai yang diberi tanggungjawab untuk menjaga kawasan lombong bijih besi tersebut.

TEGANUKITA