Halaman

26 February 2011

Hubungan Terengganu dan Melaka akrab

Oleh: Suriati Ali


To' Puan Seri Norliza Mahmud (kiri) dan Datin Seri Datuk Wira Hajah Asmah Abdul Rahman menjalin hubungan akrab bagi memperkukuhkan ekonomi negeri antara Terengganu dengan Melaka. - Gambar oleh Zulkipli Putra.

Hubungan Terengganu dan Melaka sememangnya cukup akrab dan banyak persamaannya kerana bersama-sama ingin maju dalam sektor pelancongan dan memperkukuhkan ekonomi negara.

Yang Dipertua Badan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil-wakil Rakyat Terengganu (Serikandi) yang juga Isteri Menteri Besar, To’ Puan Seri Hajah Norliza Mahmud, berkata paling terkini, Terengganu turut terlibat dalam Projek Mega Melaka Trem (PMMT) di Air Keroh yang dilancarkan Perdana Menteri pada 19 Februari lalu.

Katanya, pekerja trem di Melaka akan dihantar ke Kolej Universiti Tati (Tatiuc) di Telok Kalong, Kemaman untuk di latih dengan kemahiran pemanduan trem. Pada masa sama kolej itu akan menyediakan kepakaran bagi ujian landasan atau `test track’.

“Projek (PMMT) adalah pertama seumpamanya di dunia menggunakan gas asli sebagai tenaga penggerak. Malah teknologinya juga dicipta rakyat tempatan.

“Sebagaimana kita maklum, Melaka telah mendapat pengiktirafan sebagai Bandaraya Warisan Dunia, manakala di Terengganu mengekalkan slogan Bandaraya Warisan Pesisir Air,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Makan Malam Bersama Badan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil-wakil Rakyat (Bistari) dan Kelab Badminton Seri Murni (KBSM) di Primula Beach Hotel, Kuala Terengganu, malam tadi.

Tetamu istimewa dari Melaka itu termasuk Isteri Ketua Menteri Melaka yang juga Pengerusi Bistari, Datin Seri Datuk Wira Hajah Asmah Abdul Rahman turut dihiburkan dengan persembahan tarian tradisional dan nyanyian lagu asli Terengganu.

Pada sebelah petang, semalam (25 Februari) rombongan seramai 18 orang itu dibawa melawat beberapa lokasi terkenal di negeri ini, termasuk Taman Tamadun Islam (TTI), menyelusuri Sungai Terengganu dengan menaiki Bot Cruise, Pasar Besar Kedai Payang dan Bazar Warisan.



Pagi ini (26 Februari) turut berlangsung perlawanan persahabatan acara badminton di Stadium Negeri, Kuala Terengganu bagi mengeratkan lagi silaturahim.

To’ Puan Norliza turut memberitahu, Terengganu aktif dalam projek penjagaan alam sekitar terutama di Pulau Redang yang telah diiktiraf sebagai pulau tercantik di dunia.

“Terengganu dan Melaka bersama-sama memberi tumpuan dalam sektor pelancongan, YAB Menteri Besar Terengganu sendiri menyatakan hasrat mencontohi Melaka dalam bidang ini untuk menjadikan sebagai tulang belakang ekonomi,” katanya.

Sementara itu, Datin Seri Datuk Wira Hajah Asmah, berkata dia cukup kagum dengan Terengganu, kerana banyak perubahan yang berlaku bukan saja berkaitan infrastruktur, kemudahan awam malah kebersihannya terjaga rapi.

“Berdasarkan perubahan ini, tidak hairanlah pelancongan akan sentiasa meningkat dan ekonomi negeri bertambah kukuh,” katanya.


TEGANUKITA