Halaman

23 February 2011

IMITIAZ DIBERI PERHATIAN KHUSUS DAN BAKAL MENJADI SEKOLAH ANTARABANGSA




Kerajaan Negeri di bawah pimpinan Dato’ Seri Ahmad Said, memberi perhatian yang khusus terhadap Sekolah-sekolah Menengah Imtiaz.
Oleh hal yang demikian, Yayasan Terengganu (YT) merancang untuk menubuhkan sekolah Imtiaz Antarabangsa.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abd Rahman berkata pada dasarnya kerajaan negeri telah bersetuju dengan cadangan penubuhan sekolah Imtiaz Antarabangsa yang akan beroperasi tahun depan.

"Tiada masalah untuk membuka sekolah ini. Dari segi kelengkapan dan tenaga pengajar yang ada memang mencukupi dan kita akan menaiktaraf sekolah ini bersesuian dengan status sekolah swasta antarabangsa," katanya kepada pemberita di Kuala Terengganu.

Katanya sekolah Imtiaz Antarabangsa yang bakal dilaksanakan itu akan mengikut konsep sekolah antarabangsa yang lain termasuk dari segi sukatan pelajarannya.

YB Haji Ahmad Razif berkata Sekolah Menengah Imtiaz Besut yang merupakan antara 23 sekolah di seluruh negara yang menerima pengiktirafan sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) tahun ini, akan dinaiktaraf dengan menggunakan bahasa Arab dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantaran.

Ekoran prestasi cemerlang yang ditunjukkan, sekolah itu mula dikembangkan ke Kuala Terengganu, Dungun dan Hulu Terengganu.

Sistem pelajaran berfokuskan al-Quran, pembangunan sahsiah dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah dalam usaha melahirkan lebih ramai pelajar seimbang dari segi ilmu akademik dan keagamaan.

Dato' Seri Ahmad telah bersetuju sebelum ini untuk mewujudkan sekolah Imtiaz di setiap daerah di negeri ini. Sehingga ini terdapat enam buah dan selebihnya akan diwujudkan dalam tempoh terdekat dijangka selesai tahun 2012.




TEGANUKITA