Halaman

14 February 2011

Kelas Maya Terengganu Lebih Baik Daripada Model Luar Negara

Oleh : KAMARUDIN B MAT AKIB


Kerajaan negeri menyediakan peruntukan RM30,000 bagi mewujudkan setiap kelas maya yang bertujuan meningkatkan kecemelangan pelajar, termasuk memahirkan mereka dalam bidang ICT.

Model Kelas Maya yang diperkenalkan di Terengganu mulai tahun ini, lebih baik daripada yang dipraktikkan di luar negara, termasuk Korea Selatan dan Singapura.

Malah, lebih membanggakan apabila negeri ini hanya memerlukan masa kira-kira dua bulan saja bagi mewujudkan kelas tersebut, berbanding tempoh tiga tahun yang diambil negara berkenaan.



Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata berdasarkan laporan awal murid-murid Sekolah Kebangsaan (SK) Paya Bunga yang terlibat dengan kelas maya, begitu bersemangat untuk belajar secara ‘online’ yang diperkenalkan di sekolah mereka.

Sehubungan itu, kerajaan negeri akan terus memperluaskan konsep kelas maya, sekurang-kurangnya sebuah sekolah di setiap Dewan Undangan Negeri (DUN), bermula tahun depan.

Sehingga ini tiga sekolah yang memulakan pengajian kelas maya ialah SK Paya Bunga, Kuala Terengganu; manakala dua lagi iaitu SK Kompleks Seberang Takir, Kuala Terengganu dan SK Telok Kalong, Kemaman akan menggunakan konsep sama dalam masa terdekat ini.

Sekolah tersebut akan memulakan kelas maya apabila siap proses pemasangan talian internet dan beberapa kelengkapan lain yang berkaitan.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, sebelum ini beberapa pegawai kanan dari Jabatan Pelajaran Negeri dan Top IT Sdn Bhd melawat Korea Selatan dan Singapura untuk meninjau sekolah di negara berkenaan yang menggunakan kelas maya.

Kerajaan negeri menyediakan peruntukan RM30,000 bagi mewujudkan setiap kelas maya yang bertujuan meningkatkan kecemelangan pelajar, termasuk memahirkan mereka dalam bidang ICT.

TEGANUKITA