Halaman

25 February 2011

Kutipan Zakat Bertambah Kesan Pemulihan Ekonomi

Oleh: Aida Abd Rahman


Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), Wan Harujan Sulaiman.

Kesan pemulihan ekonomi dan aktiviti perniagaan yang semakin menggalakkan dijangka mampu meningkatkan kutipan zakat seluruh Terengganu pada tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), Wan Harujan Sulaiman, berkata pihaknya menyasarkan kutipan zakat mampu mencapai jumlah sehingga RM80 juta pada tahun ini, dengan zakat perniagaan menjadi penyumbang terbesar kepada jumlah itu.

Katanya, zakat perniagaan mencecah 21 hingga 23 peratus, diiikuti zakat pendapatan penyumbang kedua tertinggi iaitu sebanyak 20 peratus daripada nilai keseluruhan kutipan.

Beliau berkata , Maidam berjaya mengumpul RM76 juta zakat tahun lalu, iaitu peningkatan RM2 juta berbanding 2009.

Selain itu, kutipan dijangka meningkat pada tahun ini juga bersandarkan kepada perkembangan semasa, yang mana RM7.6 juta peningkatan direkodkan berbanding tempoh masa yang sama tahun lalu.



Bagaimanapun, beliau berkata sasaran zakat pada tahun ini juga perlu dilihat kepada kutipan zakat sehingga suuku pertama tahun ini bagi menentukan sama ada ia mampu mencapai sasaran atau sebaliknya.

Seramai 12 ejen yang dilantik oleh Maidam untuk menilai, menafsir dan mmengutip zakat juga antara faktor yang menyumbang kepada peningkatan jumlah kutipan zakat pada tahun ini.


TEGANUKITA