Halaman

03 February 2011

MB HANTAR TIGA PEGAWAI SELAMATKAN PELAJAR TERENGGANU DI MESIR



Ustaz Haji Ahmad Kamal Abdullah- mengetuai urusetia penyelamat bagi pihak Kerajaan Terengganu


Laporan sertamerta oleh: Ruslan Abdul Rahman

12.30 TENGAHARI, 3 Mac: Missi menyelamatkan pelajar di Mesir- Terengganu hantar tiga pegawai ke Jeddah di ketuai pegawai khas hal ehwal pelajar di Mesir, Ustaz Haji Ahmad Kamal bin Abdullah (bekas ADUN Sura/bekas Imam Besar), seorang Pegawai Yayasan Terengganu dan seorang dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Terengganu dan berlepas hari ini.

Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said memberitahu media di Dewan Tunku Abdul Rahman pagi ini (3 Februari) selepas mengunjungi rumah terbuka MCA sempena Tahun Baru Cina. Hadir sama, Yang Di Pertua Dewan Undangan Negeri, YB Tengku Putera Awang, Setiausaha Kerajaan Negeri, YB Dato' Mazlan Ngah dan Datuk Bandar Kuala Terengganu, Dato' Azlan Dagang.

Dato' Seri Ahmad meminta ibubapa pelajar jangan bimbang kerana keadaan terkawal dan bilik gerakan dibuka untuk memindahkan terlebih dahulu pelajar dari Mesir, termasuk di Mansurah ke Jeddah dan menginap di asrama Tabung Haji(transit) sebelum pulang ke tanah air menaiki kapal laut.



Katanya, kapal terbang tidak mampu kerana Malaysia hanya diberi kebenaran tiga penerbangan sahaja dan kapalterbang C30 hanya boleh memuatkan seramai 140 sahaja untuk satu penerbangan, kita ada berbelas ribu pelajar seluruh Malaysia.

Dato'Seri Ahmad berkata pelajar tajaan Yayasan Terengganu ada lebih kurang 233 orang dan Maidam 313 orang dan akan dibawa pulang dalam tempoh yang segera.

Lain-lain pelajar dan ibubapa yang tidak berada di bawah tajaan berkenaan bolehlah juga menghubungi bilik gerakan yang dibuka di Jeddah itu.

"Setahu saya semua pelajar selamat dan berharap mereka tidak pergi ke tempat-tempat awam, tinggal di rumah atau di asrama adalah lebih selamat," katanya.

Dato' Seri Ahmad meminta ibubapa dan semua pihak jangan mendengar khabar-khabar angin,sebaliknya dapatlah maklumat rasmi dari urusetia kita di Jeddah dan juga Kementerian Pengajian Tinggi.


TEGANUKITA