Halaman

26 February 2011

River Cruise Rangsang Peningkatan Pelancong

Oleh: Aida Abd Rahman



Program `River Cruise’ atau menyusuri Sungai Terengganu yang disediakan Taman Tamadun Islam (TTI), Kuala Terengganu, semakin mendapat sambutan menggalakkan dan penyumbang kepada peningkatan pengunjung di pusat pelancongan terkenal itu sepanjang Januari lalu.

Seramai 33, 523 pengunjung TTI direkodkan dengan 28,495 adalah pengunjung Taman Monumen, diikuti Pulau Wan Man 3,298 dan 1,731 penumpang `River Cruise’.

TTI menyediakan bot tradisional payang dan kolek, Sri Wan Man (bot fiber) dengan 32 muatan, selain Sri Paloh, Sri Warisan dan Sri Kristal yang menyediakan 45 muatan dengan kesemuanya merekodkan 32,299 penumpang sepanjang tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said, berkata dengan adanya program menyusuri sungai itu telah memberi impak besar kepada kedatangan dan peningkatan sektor pelancongan negeri.

Katanya, sokongan penduduk setempat, selain tarikan pelancong tempatan serta luar negara amat memberangsangkan menyebabkan kerajaan negeri bersedia menambah jumlah bot sedia ada bagi memenuhi permintaan itu.

“Semua yang sudah ada dan akan ditempah sebanyak 14 buah bot termasuk bot tradisional yang dihasilkan daripada kayu cengal oleh masyarakat tempatan atau dikenali sebagai Katamara.

“Bot tradisional yang sudah digunakan dua buah dan dua lagi sudah ditempah. Dua bot tradisional kini diserahkan operasinya kepada Koperasi Bot Penambang Seberang Takir,” katanya kepada Teganukita, baru-baru ini.

Dalam pada itu, di TTI lima pakej yang ditawarkan termasuk `River Cruise’ (persiaran),` River Cruise (Dining)’, Pakej Sekolah, `Island Tour’ dan `Family Day Package’.

TEGANUKITA