Halaman

03 February 2011

SELAMAT TAHUN BARU CINA


Kuih Bakul


Oleh: Ruslan Abdul Rahman

Tahun Baru Cina dan di Terengganu:


Dalam masyarakat Melayu kuih bakul dan limau Cina cukup sinonim dengan raya Cina ini kerana masyarakat Melayu sama ada di bandar atau di kampung-kampung yang mempunyai komuniti Cina selalu dihadiah buah tangan itu kawan-kawan atau jiran Cina mereka,setiap kali tibanya musim Raya Cina.
Bahkan bagi nelayan Terengganu, mereka percaya angin dan gelora di laut yang datang beberapa hari sebelum itu akan berakhir sebaik berakhirnya sambutan Tahun Baru China.


KG.CINA TERENGGANU DULU

KG.CINA TERENGGANU SEKARANG.....



Menurut sejarah, Kuala Terengganu adalah antara kota persinggahan utusan kerajaan Ming China, Laksamana Zheng He diantara tahun 1405 dan 1433.
Pada abad ke 19, pelayar terkenal, Abdullah Munsyi yang singgah di Kuala Terengganu (termasuk Kg.Cina di bandar Kuala Terengganu) mencatatkan kaum Cina pada zaman tersebut berkomunikasi sepenuhnya dalam bahasa Melayu Terengganu.
Oleh sebab itu hubungan dan sambutan Tahun Baru Cina di Terengganu turut dihayati oleh orang-orang Melayu di Terengganu sejak sekian lama dengan perhubungan dan semangat muhibbah yang sudah terbukti dalam sejarah.




Sejarah Tahun Baru Cina bermula beribu-ribu tahun dahulu.

Perayaan Tahun baru Cina menandakan permulaan tahun baru bagi kalender masyarakat Cina.Bersama-sama dengan warna merah, tanglung dan pakaian ‘cheongsam’ , ia menjadi simbol tradisi kemeriahan masyarakat Cina.

Perayaan yang bersamaan dengan permulaan kepada musim bunga di China adalah permulaan kepada bulan baru.
Seperti yang kita ketahui, terdapat 12 ekor binatang yang menjadi simbol tahunan; lagenda meriwayatkan, bahawa suatu masa dahulu Buddha menjemput semua binatang untuk mengadapnya, tetapi Cuma 12 binatang sahaja yang sampai.
Sebagai penghargaan dari Buddha, kesemua binatang ini diberi penghormatan menjadi zodiak yang mulia bagi masyarakat Cina Buddha.Binatang-binatang itu ialah anjing, khinzir, tikus, monyet, harimau, kambing, ayam, kuda, ular, naga, lembu dan arnab.
Tahun ini adalah sambutan ‘Tahun Arnab”.

Di Malaysia, telah diisytiharkan bahawa dua hari pertama bagi Tahun Baru Cina adalah cuti umum.
Hari kelima belas bagi perayaan ini iaitu hari ‘ Chap Goh Mei ‘ tidak kurang pentingnya. Ia adalah hari terakhir bagi bulan penuh, menandakan penutup bagi perayaan ini.

Sambutan bagi Tahun Baru bermula beberapa hari sebelum itu. Orang ramai (Cina) mula membeli belah, terutama baju baru, perhiasan rumah, dan hidangan wajib Tahun Baru seperti kuih bulan dan limau mandarin.Menjelang semakin hampir hari Tahun Baru, rumah-rumah akan dihias indah, bertemakan merah dengan tulisan kaligrafi Cina yang mendoakan kemakmuran dan kekayaan ditahun hadapan.

Di malam Tahun Baru , kaum keluarga samada dekat atau jauh akan berkumpul di rumah ibu bapa untuk upacara makan besar. Ini simbol eratnya ikatan kekeluargaan yang menjadi tunjang mesyarakat harmoni.
Hidangan makan malam Tahun Baru ini biasanya adalah tradisi turun temurun seperti itik panggang, tiram berkicap, mee dan sayuran.

Selesai makan, semua ahli keluarga akan berdoa dan menjalankan upacara ‘shuo sui’ , yang dipercayaai akan memanjangkan umur seseorang.Bagi yang tua, kemudian malam tahun baru akan dihabiskan dengan permainan sebagai hiburan untuk merapatkan hubungan antara ahli keluarga.
Apabila hari siang, lilin upacara akan dibakar, pakaian baru yang berwarna merah akan memeriahkan suasana, disamping ucapan ‘Kong Hee Fatt Choy’ akan diucapkan.
Ia membawa maksud ‘ semoga tahun ini akan membawa kebaikan’.Tetamu mula berkunjung membawa limau mandarin, yang bermaksud kekayaan manakala tradisi memberi ‘ang pow’ diteruskan kepada kanak-kanak dan orang yang belum berkahwin.

Tarian singa juga dipersembahkan, sebagai tanda memuliakan haiwan ini yang membantu menumpaskan rasaksa jahat mengikut kepercayaan tradisi kaum Cina.


Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said dan isteri hadir rumah terbuka Tahun Baru Cina…

Meriah sekali Rumah Terbuka sempena Tahun Baru Cina yang diadakan di Dewan Tunku Abdul Rahman, Kuala Terengganu yang bermula kira-kira jam 10.00 pagi ini (3 Februari) .
Exco Kerajaan Negeri, YB Toh Chin Yaw serta pimpinan dan anggota parti MCA Terengganu menyambut ketibaan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said dan isteri To’ Puan Norliza Mahmud.
Hadir sama Yang diPertua Dewan Undangan Negeri, YB Tengku Putera Awang, Setiausaha Kerajaan YB Dato’ Mazlan Ngah dan Datuk Bandar Kuala Terengganu, Dato’ Azlan Dagang.
Masyarakat dari pelbagai kaum Melayu dan beberapa orang India kelihatan hadir saya bersama sama kaum Cina menyambut Tahun Baru itu, selaras dengan Konsep 1 Malaysia.
Kuih-kuih Melayu banyak disediakan seperti nasi minyak,nasi dagang, laksa, limau Cina dan dan kuih putu mayam.
Tarian singa dipersembahkan kepada hadirin dengan iringi muzik yang sungguh memeriahkan suasana.
Dato’ Seri Ahmad berkata, beliau bangga dengan suasana ini yang melambangkan ikatan perpaduan yang kukuh, muhibbah dan bertepatan dengan konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Tun Razak.
Teganukita mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada seluruh kaum Cina yang merayakannya, khususnya di Terengganu- KONG HEE FATT CHOY.

Rumah Terbuka Sambutan Tahun Baru Cina di Dewan Tunku Abdul Rahman pagi 3 Feb


TEGANUKITA