Halaman

13 February 2011

Taim Terharu Dapat Perhatian Kerajaan

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH


Keluarga Taim Abdul, yang tinggal menyewa di Lorong 9, Jalan Bandar Baru, Pulau Kambing, Kuala Terengganu beterimakasih kepada Kerajaan Negeri kerana begitu cakna kebajikan rakyat. - Gambar oleh ZUL PUTRA.

Alhamdulillah, saya amat berterima kasih dengan jaminan kerajaan untuk mendapat sebuah rumah untuk saya berteduh anak beranak.

“Saya amat terharu di atas perhatian kerajaan dan berharap dapat duduk di rumah sendiri,” kata Taim Abdul, 65 bapa kepada lima anak, yang tinggal menyewa di Lorong 9, Jalan Bandar Baru, Pulau Kambing, Kuala Terengganu.

Katanya, tidak ada kata-kata yang mampu diucapkan, sebaliknya berdoa moga Allah melimpahi rahmat dan hidayahNya kepada kerajaan negeri yang begitu mengambil berat terhadap kesusahan orang sepertinya.

Berita gembira itu diterima dari isteri pemimpin nombor satu negeri, To’ Puan Seri Norliza Mahmud yang meluangkan masa beramah mesra dengan keluarga berkenaan petang semalam.

To’ Puan Seri Norliza nyata tersentuh dengan kesempitan hidup yang dilalui Encik Taim sekeluarga yang tinggal berhimpit dalam rumah disewanya sebanyak RM170.00 sebulan.

Walau pun negeri asalnya Melaka manakala isterinya Ummi Kalsum Ghazali, 36, Perak mula berhijrah ke negeri ini sejak 1991 malah kelima-lima anaknya lahir di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ),

“Saya adalah pengundi di pusat mengundi Pulau Kambing dan sudah dua kali saya jalankan tanggung jawab sebagai pemilih di sini,” katanya yang bekerja sebagai tukang cat dengan pendapatan tidak menentu.

Anak sulong mereka , Nor Atikah, 16 diserahkan kepada keluarga angkat, manakala empat anak bersamanya ialah Radziah, 12, tergolong kategori Orang Kurang Upaya (OKU), tidak boleh bercakap (bisu) serta tidak boleh berjalan akibat serangan demam panas ketika kecil, kini menuntut di Sekolah Keabangsaan (SK) Khas, Padang Hiliran.

Fatin Nabila 10, (normal) Mohd Fairul Razzi, dua tahun lapan bulan cacat (kepala besar) juga mengidap usus bocor dan hanya minum susu khas dan yang bongsu Alia Aliana, lapan bulan.

Namun begitu, Mohd Fairul Razzi menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM300 sebulan dan dapat meringankan beban mereka sekeluarga.

“Saya amat terharu kerana isteri saya juga akan menerima bantuan sama seperti anak saya iaitu RM300 sebulan dan bersyukur sangat sekurang-kurangnya dapat menampung belanja dapur,” katanya yang setiap hari berulang alik hantar dan ambil dua anaknya (Radziah dan Fatin Nabila) di SK Padang Hiliran dengan menaiki basikal.

TEGANUKITA