Halaman

20 February 2011

TCNG Cungkil Pelapis Sukan di Daerah-daerah

Oleh: Aida Abd Rahman


Di antara aktiviti Terengganu City Night Games. (Gambar hiasan)

Terengganu City Night Games (TCNG) akan menjelajah ke setiap daerah mulai bulan depan bagi mencungkil bakat baru dan pelapis sukan khususnya sukan yang berprestasi tinggi seperti basikal serta kanu.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Haji Rozi Mamat, berkata TCNG yang dijalankan di lokasi yang sama berhampiran Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, Kuala Terengganu setiap bulan sejak tiga tahun lalu akan diadakan di setiap daerah pula mengikut giliran dan bergantung kepada persediaan daerah yang mahu menjadi tuan rumah.

Katanya, TCNG di Gong Badak yang merangkumi sukan berprestasi tinggi, sukan lasak dan sukan massa, acara hiburan, persembahan, pameran, jualan dan demonstrasi bukan hanya membuka peluang kepada masyarakat setempat tanpa mengira peringkat umur untuk menyertainya, malahan turut menarik penyertaan peminat sukan dari negeri lain seperti Kelantan, Pahang dan Kedah.



Haji Rozi berkata, pelbagai acara sukan yang dipertandingkan di TCNG (Gong Badak) termasuk hoki, bola jaring, boling padang, memanah, kanu, lumba basikal, `drift car’, lumba kereta kawal dan `motorcross’ yang lazimnya dijalankan pada minggu ketiga setiap bulan.

“Bagaimanapun, sukan TCNG di daerah adalah mengikut kesesuaian dan sukan teras yang lazimnya popular di kawasan itu, selain persiapan tuan rumah untuk menganjurkan sukan tertentu.

“Sebagai contoh, pada Februari katakan Hulu Terengganu akan menjadi tuan rumah, diikuti Mac di Kemaman dan Besut pada bulan berikutnya,”katanya selepas merasmikan TCNG di Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, Kuala Terengganu, petang semalam (18 Februari.

Beliau berkata, TCNG menjadi landasan mempelbagaikan aktiviti di persekitaran kompleks sukan (Gong Badak), mempelbagaikan aktiviti malam minggu, membantu menghindarkan remaja dari gejalan kurang sihat dan menjadi produk yang menarik pelancong ke Terengganu.

TEGANUKITA