Halaman

30 March 2011

817 mangsa di 12 pusat pemindahan banjir seluruh Terengganu

Oleh: Aida Abd Rahman

Seramai 817 mangsa banjir di beberapa daerah di negeri ini yang melibatkan 193 keluarga ditempatkan di 12 pusat pemindahan sehingga jam 7 pagi hari ini.

Mangsa melibatkan penduduk di daerah Kemaman, Dungun dan Marang manakala semua 226 mangsa banjir di daerah Kuala Terengganu daripada 52 keluarga yang ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Tok Jembal dilaporkan sudah pulang ke rumah masing-masing dan pusat pemindahan ditutup petang tadi.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Negeri Terengganu berkata daripada jumlah mangsa yang dipindahkan itu seramai 58 daripada 20 keluarga di dua pusat pemindahan dari daerah Kemaman.

Katanya seramai 41 mangsa daripada 17 keluarga banjir ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Kemasik, manakala 17 mangsa daripada tiga keluarga kini berada di Pusat Belia Kampung Baru Kerteh.

Seramai 207 mangsa daripada 51 keluarga dari daerah Marang ditempatkan di enam pusat pemindahan di daerah itu sehingga ini.

Katanya mereka terdiri daripada 23 keluarga membabitkan 90 mangsa ditempatkan di Dewan Sivik Pekan Bukit Payung, Sekolah Menengah Kebangsaan Seberang Marang (60 mangsa), Sekolah Kebangsaan (SK) Padang Mengkuang (30 mangsa) melibatkan tujuh keluarga.

Lain-lain ialah di Balai Raya Kampung Binjai Rendah (14 mangsa), Balai Raya Kampung Tok Mat (lapan mangsa) dan Balai Raya Tanah Lot Kampung Kubu (lima mangsa).

Katanya daerah Dungun pula mencatatkan 522 mangsa daripada 122 keluarga yang ditempatkan di empat pusat pemindahan.

Mereka ditempatkan di Dewan Sivik Batu 48 seramai 413 mangsa, SK Kampung Nyior (28 mangsa), Dewan Majlis Sukan Negara (103 mangsa) dan Balai Raya Pulau Serai (lapan mangsa).

Sementara semalam, lebih 20 buah sekolah ditutup dan 12 daripadanya di daerah Setiu membabitkan 1,500 murid termasuk SK Chalok, SK Langkap, SK Kampung Buluh, SK Pelong, SK Bukit Tadok, SK Menerung dan SK Felda Mengkawang.

Seramai 1,400 murid juga tidak dapat ke sekolah di daerah Hulu Terengganu apabila sembilan buah sekolah ditutup di daerah itu dan dua buah sekolah di daerah Besut melibatkan 700 murid.

Jabatan Meteorologi sehingga tengah malam semalam pula mengeluarkan amaran angin kencang dan laut bergelora yang boleh mengundang bahaya kepada bot-bot kecil, rekreasi laut dan sukan laut.

Angin kencang Timur Laut dengan kelajuan 40-50 kmsj dengan ombak mencapai ketinggian sehingga 3.5 meter yang berlaku di perairan Kelantan, Terengganu, Sarawak(Miri), Sabah(Pedalaman, Pantai Barat dan Kudat), WP Labuan, Samui dan Sulu dijangka akan berterusan sehingga Sabtu ini ( 2 April).