Halaman

03 March 2011

Akram sedia 12,000 soalan sebulan

Oleh: Esah Abdullah

Guru-Guru Angkatan Kerja Rajin dan Mulia (Akram) menyediakan 12,000 soalan sebulan bermula Januari lalu untuk semua pelajar yang menghadapi peperiksaan awam pada pertengahan dan hujung tahun ini.

“Fokus soalan tertumpu kepada subjek penting yang terdapat pada Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM),” kata Setiausaha Akram, Encik Nordin Ambak.

Guru Akram terbahagi kepada 12 bidang termasuk Matematik, Sains, Bahasa Malaysia (BM), Bahasa Inggeris (BI), Bahasa Cina, ICT dan Perkomputeran, Pendidikan Islam, Kajian Kemasyarakatan, Teknik dan Vokasional, Penyelidikan, e- pantau dan Korikulum Rendah/Akram Rendah.

Ketika dihubungi Encik Nordin menjelaskan setiap soalan akan disemak oleh satu panel khas terdiri daripada Jawatankuasa Penilaian dianggotai 14 guru-guru pakar dan cemerlang yang dilantik Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT).

“Melalui kerjasama dengan Top IT Sdn Bhd, soalan-soalan berkenaan akan diakses terus dengan menggunakan nombor identiti pelajar terbabit bagi tujuan latih tubi,” katanya.

Terdapat 800 guru Akram terpilih antara guru-guru cemerlang seluruh negeri dan bertanggungjawab menyediakan soalan untuk Program T-Skor dalam usaha kerajaan mencapai hasrat menjadikan Negeri Anjung Ilmu.

Perjanjian usahasama antara Top It dan Akram sudah diikat pada 14 Februari lalu yang disaksikan sendiri oleh Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said.

Kerjasama dua hala itu akan meledakkan satu dimensi baru dalam dunia pendidikan negeri kerana Top IT mempunyai kepakaran dalam sistem maklumat dan kumpulan Akram menyumbang pengisiannya.