Halaman

21 March 2011

Almarhumah bekas Tengku Ampuan Besar Terengganu berjiwa rakyat

Oleh: Suriati Ali

Almarhumah Yang Maha Mulia Tengku Bariah Al-Marhum Sultan Hisahmuddin Alam Shah Al-Haj yang diputerakan pada 31 Ogos 1933 di Klang Selangor berkahwin dengan Duli Yang Maha Mulia Sultan Mahmud yang pada masa itu bergelar Yang Teramat Mulia Yang Di-Pertuan Muda pada 22 Mac 1952 di Kuala Lumpur.

Almarhumah selepas itu dikurnia gelaran Tengku Puan Muda oleh Duli Yang Maha Mulia Almarhum Tuanku Al-Sultan Ismail Nasiruddin Shah pada 7 April 1954 dan dilantik menjadi Duli Yang Maha Mulia Tengku Ampuan Besar Terengganu pada 20 September 1979.


Sepanjang hayatnya, Almarhumah dianugerahkan darjah kebesaran Seri Paduka Mahkota Terengganu (S.P.M.T) Yang Kehormat pada 26 Jun 1964 dan pada 16 Disember 1970 pula dianugerahkan Darjah Kebesaran Kerabat Terengganu (D.K) Yang Amat Mulia, Darjah Yang kedua, Yang Kerhormat oleh Duli Yang Maha Mulia Al-Marhum Tuanku Al-Sultan Ismail Nasaruddin Shah.

Almarhumah pernah menjadi penaung Perkumpulan Perempuan Terengganu dan memiliki hobi memasak, menanam bunga orkid serta bermain badminton.

Sepanjang berada di sisi suami sebagai pemerintah negeri ini, Almarhumah merupakan Tengku Ampuan Besar yang disenangi pelbagai lapisan rakyat jelata.