Halaman

30 March 2011

Dewan Undangan Negeri diubahsuai kerana kewajarannya

Oleh: Ruslan Abdul Rahman




Yang DiPertua Dewan Undangan Negeri Terengganu, Dato’ Tengku Putera Awang memberitahu pengubahsuaian bangunan Dewan Undangan Negeri Terengganu adalah wajar memandangkan pertambahan bilangan ketua-ketua jabatan dan pemerhati yang lain.




Beliau memberitahu Teganukita bahawa beberapa perkara telah diambil kira untuk melakukan pengubahsuaian ke atas Dewan Undangan Negeri Terengganu sebagaimana berikut:

1) Usia bangunan Dewan Undangan Negeri – 26 tahun.

2) Menambah bilangan Ketua-Ketua Jabatan yang akan hadir sepanjang persidangan berlangsung dari 126 kepada 188.

3) Mewujudkan keselesaan kepada Ahli-Ahli Yang Berhormat dan Ketua-Ketua Jabatan apabila ruang tempat duduk antara mereka diperbesar dan dilebarkan. Sebelum ianya terlalu sempit dan sendat sehingga menyukarkan pergerakan Ketua-Ketua Jabatan untuk keluar masuk ke dalam dewan.

4) Sistem pengcahayaan dan bunyi yang lebih baik.

5) Menambah keceriaan di dalam dewan sesuai dengan fungsi dewan sebagai tempat untuk membincangkan isu-isu yang berkait dengan rakyat Terengganu.

Oleh itu, beliau berharap tidak ada pihak lain yang cuba menjadikan ia sebagai ‘isu’ sebaliknya Dewan Undangan Negeri adalah tempat mulia untuk membuat perundangan dan dasar bagi kepentingan rakyat.

“Memanglah bagi pembangkang, apa sahaja yang kerajaan buat mereka melihatnya secara negatif,” ujarnya.