Halaman

04 March 2011

Fama bakal buka tiga pasar tani baru

Oleh : Suriati Ali


Fama merancang membuka waktu perniagaan di Pasar Tani Padang Hiliran, Kuala Terengganu selama tiga kali seminggu berbanding dua kali seminggu sebelum ini.

Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) bakal membuka tiga cawangan pasar Tani Baru di daerah berasingan di Terengganu pada tahun ini.

Pengarah Fama negeri, Encik Hasan Jusoh, berkata pasar tani itu akan ditubuhkan di Pulau Serai Dungun; Ajil Hulu Terengganu dan Bandar Chukai, Kemaman.

“Pasar Tani di Pulau Serai akan dibuka pertengahan bulan (Mac) ini, Ajil pada Mei manakala Bandar Chukai pula dijangkan beroperasi hujung April ini.

“Penambahan pasar tani bukan saja dapat membantu usahawan meningkatkan hasil jualan malah membantu petani menambah pendapatan masing-masing,” katanya.

Katanya, seramai 240 usahawan berdaftar di negeri ini aktif menjalankan perniagaan di setiap cawangan yang ditetapkan dan tidak ketinggalan menyertai ekspo anjuran pihak kami di pelbagai lokasi.

“Langkah ini mampu memperkenalkan produk usahawan kecil dan petani secara terus kepada masayarakat setempat.

“Sekiranya, pihak kami mendapati terdapat produk bermutu dan berpotensi tinggi yang mampu mendapat pemintaan pelanggan luar negara, produk itu akan dibuat penjenamaan semula dengan melabelkan sebagai Agro Mas,” katanya.

Fama turut merancang membuka waktu perniagaan di Pasar Tani Padang Hiliran, Kuala Terengganu selama tiga kali seminggu berbanding dua kali seminggu sebelum ini.