Halaman

28 March 2011

Hadiah buat pelajar cemerlang STPM 2010

Oleh: Aida Abd Rahman


EKSKLUSIF TEMUBUAL PELAJAR TERBAIK SPM 2010

Pengiktirafan buat pelajar cemerlang diteruskan lagi apabila Kerajaan Terengganu menunaikan janji menghadiahkan komputer riba kepada 13 pelajar cemerlang Sjil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2010, semalam.

Pelajar yang berjaya mendapat Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 4.00 (empat flat) menerima hadiah itu daripada Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, sempena Majlis Perjumpaan Menteri Besar Bersama-Sama Pengetua, Guru Besar dan EIO (Pegawai Ekskutif Maklumat), di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran , Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Haji Ahmad Razif Abd Rahman dan Pengarah Pelajaran Terengganu, Encik Razali Daud

Dalam keputusan 21 Februari lalu, seramai 13 pelajar mendapat PNGK 4.00 berbanding hanya lapan pelajar bagi 2009 atau pertambahan (PNGK) 0.11 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Keputusan berkenaan juga mengekalkan Terengganu sebagai negeri terbaik dalam keputusan peperiksaan awam itu bagi seluruh negara buat kali ketiga berturut-turut.

Rentetan itu, kerajaan negeri akan menghantar 30 guru besar atau penolong kanan yang mempunyai pelajar STPM ke luar negara sebagai hadiah galakan.

Menteri Besar sebelum itu berkata kerajaan tidak pernah teragak-agak untuk menyediakan pelbagai pengiktirafan kepada pelajar yang cemerlang sebagai menghargai pencapaian mereka dan ia menjadi kesinambungan bagi mencetus semangat pelajar lain untuk turut sama merealisasikan kegemilangan itu.

Selain pelajar cemerlang STPM, Menteri Besar terlebih dahulu menyampaikan computer riba kepada 17 pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia di majlis pengumuman peperiksaan itu, Di Sekolah menengah Agama Tok Jiring, Kuala Terengganu, Rabu lalu.

Seorang pelajar cemerlang SPM 2010 berkenaan, Nur Zulaikha Ismail, 18, dari Kampung Pantai Batu Rakit, menyifatkan hadiah itu menjadi azimat yang cukup berharga kepadanya, apatah lagi mengurangkan bebannya bagi membeli komputer riba yang baru apabila menjejakkan kaki ke menara gading kelak.

“Saya amat bertuah dan berterima kasih dengan keprihatinan kerajaan khususnya Menteri Besar kerana menyediakan laptop bagi kemudahan saya kelak. Saya pastinya akan menjaga hadiah ini dengan sebaik mungkin kerana ia menjadi kenangan yang cukup bernilai buat saya,” katanya.

Katanya, kerajaan negeri juga menyediakan pelbagai bantuan pendidikan yang harus dimanfaatkan oleh pelajar dengan sebaik mungkin dan mencipta kejayaan yang boleh membanggakan semua pihak.