Halaman

09 March 2011

Kerjasama padu antara Ukom dan Kawat

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerjasama yang sudah sedia terjalin di kalangan pengamal media dengan agensi pentadbiran negeri semakin padu hasil pertemuan antara persatuan yang menaungi seluruh organisasi media Terengganu dengan Unit Komunikasi Negeri Terengganu (Ukom) di pejabat agensi kerajaan itu, di Kuala Terengganu,hari ini (9 Mac).

Program perjumpaan yang pertama antara Pengarah Ukom, Haji Shamsuddin Sulong dan pegawai agensi itu dengan Ahli Jawatankuasa Kelab Wartawan Terengganu (Kawat) diketuai Presidennya, Encik Ayob Mamat berlangsung kira-kira dua jam. Hadir sama, Ketua Biro Sinar Harian, Puan Rohayu Mustafa.
Haji Shamsuddin berkata, pihaknya sedar bahawa media memainkan peranan yang cukup penting dalam jatuh bangun sebuah negeri khususnya dalam aspek politik. Malah, media menjadi antara komponen utama dalam pentadbiran negeri yang bertindak sebagai medium penyebar luas segala perkembangan dan isu semasa untuk diketahui rakyat.

Malah, beliau sentiasa berfikiran terbuka dan menghormati peranan serta hak media, selain akan terus bekerjasama dalam memastikan kedua-dua pihak mendapat manfaat dan timbal balas dalam apa jua perkara.

“Saya mahu menjadikan Kawat sebagai rakan kongsi strategik dan Ukom akan bertindak sebagai agensi perantara dalam membantu merapatkan hubungan pengamal media negeri ini dengan institusi pentadbiran negeri terutama Pejabat Menteri Besar sendiri.

“Kita juga mahu media sentiasa dan akan terus membantu memperkasakan institusi kerajaan, Pejabat Menteri Besar serta politik negeri ini selaras dengan hasrat dan misi yang digariskan pentadbiran negeri melalui kepimpinan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said,” katanya yang cukup berterima kasih kepada Kawat kerana mengatur pertemuan bermakna itu.

Menurut beliau, Ukom melalui Bahagian Perhubungan Awam dan Seranta juga mengatur pelbagai program yang melibatkan organisasi media dan kerjasama dengan Kawat termasuk Retreat Media, Jelajah Media serta Bicara Media Bersama Pemimpin Negeri yang melibatkan beberapa siri sejak bulan lalu.

Sementara, Encik Ayob pula berharap pertemuan itu mampu merapatkan hubungan dan menambahkan lagi kemesraan yang sedia terjalin sejak dulu di kalangan pengamal media dengan agensi kerajaan khususnya Pejabat Menteri Besar .

Katanya, Kawat akan memberi sepenuh komitmen dan promosi secara meluas dalam apa jua program yang dilaksanakan agensi kerajaan itu menerusi program kerjasama supaya mampu memberi faedah kepada kedua-dua pihak.