Halaman

04 March 2011

Masjid Sultan tarikan terbaru TTI

Oleh: Kamarudin Mat Akib


Masjid Sultan Singapura

Taman Tamadun Islam (TTI) yang merupakan salah satu daripada daya penarik utama pelancong ke Terengganu, bakal menonjolkan monumennya ke-22 kepada para pelawat, pertengahan tahun ini.

Monumen Masjid Sultan di Singapura yang kini sedang dalam pembinaan, dijangka siap sepenuhnya Jun depan dan dijangka mula dibuka kepada pengunjung tidak berapa lama selepas itu.

Pengarah Urusan TTI, Engku Md Azmi Engku Abd Rahman, berkata pembinaan monumen berkenaan merupakan sebahagian daripada fasa kedua pembangunan yang melibatkan peruntukan keseluruhan berjumlah RM6 juta.

Beliau berkata, langkah pembinaan monumen masjid itu sebagai menghargai permintaan pelawat dari Singapura yang mencadangkan agar replika masjid dari negara itu turut ditempatkan di TTI yang menempatkan replika pelbagai bangunan bercirikan seni bina Islam yang tersohor di seluruh dunia.


TTI turut menaiktaraf monumen Masjidil Haram di mana dewan teaternya dilengkapi dengan kecanggihan tiga dimensi (3D) yang dikenali sebagai Virtual Haji. - Gambar oleh Harish Fadzillah.

Dalam perkembangan lain, TTI turut menaiktaraf monumen Masjidil Haram di mana dewan teaternya dilengkapi dengan kecanggihan tiga dimensi (3D) yang dikenali sebagai Virtual Haji.

Apabila projek itu siap kelak, pengunjung yang memasuki monumen Masjidil Haram berpeluang merasai suasana dan pengalaman seperti dirasai jemaah haji di Tanah Suci.
Kini TTI menempatkan 21 replika monumen termasuk Masjid Negara, Dome of The Rock (Palestin), Masjidil Haram (Arab Saudi), al-Hambra Citadel (Sepanyol), Taj Mahal (India), Mimbar Kalyan (Uzbekistan), Makam Abu Nasr (Afghanistan), Mimbar Berputar Sammara dan Masjid Mohd Ali (Kaherah).

Monumen lain ialah Masjid Besar Qairawan (Tunisia), Masjid Besar Agadez (Nigeria), Aleppo Citadel (Syria), Masjid Kul Syarif (Rusia) dan Mimbar Xian (China).