Halaman

01 March 2011

MB lawat mangsa kebakaran

Oleh: Kamarudin Mat Akib


HANGUS ... pelbagai kelengkapan rumah dan barang-barang peribadi.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, melawat mangsa kebakaran di Kampung Seberang Marang, petang ini dan menghulurkan bantuan peribadi kepada mangsa bencana tersebut.

Dalam kejadian kira-kira 1.40 petang itu, dua rumah papan yang berdekatan antara satu sama lain, hangus sama sekali beserta dengan pelbagai kelengkapan rumah dan barang-barang peribadi.

Mangsa dan keluarga kini tinggal sementara di rumah keluarga dan diberi bantuan pakaian dan makanan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Dato’ Seri Ahmad berkata, disebabkan keluarga yang terlibat dengan kebakaran itu adalah penyewa, kerajaan negeri hanya memberi bantuan segera berupa sedikit wang tunai, makanan dan pakaian.


Menteri Besar Terengganu melawat mangsa kebakaran di Kampung Seberang Marang. - Gambar oleh Syed Abdul Rahman.

“Manakala penyewa pula tidak berhak mendapat rumah baru seperti peruntukan sedia ada kerana mereka menyewakan rumah masing-masing kepada orang lain,” katanya ketika ditemui selepas melawat rumah yang terbakar itu.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan negeri akan mengkaji semula perkara itu dan memberi bantuan yang sewajarya kepada pemilik rumah berkenaan.


TERHARU...MB ketika mendengar masalah yang disampaikan oleh keluarga Mat Rani.

Sementara itu, Menteri Besar turut melawat Mat Rani Yusof, 57, yang menghidap penyakit strok sejak dua minggu lalu dan menyampaikan bantuan peribadi.

Bekas guru tersebut kini terlantar di rumahnya yang berdekatan dengan kediaman yang terbakar itu.