Halaman

14 March 2011

Perkasakan sekolah agama seluruh Terengganu

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan Terengganu akan terus memperkasakan sekolah-sekolah agama di negeri ini, termasuk Sekolah Menengah Imtiaz dengan menyediakan lebih banyak kemudahan untuk para pelajar.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Khazan Che MatBeliau berkata, ini amat membanggakan kerana kebanyakan pelajar sekolah agama, terutama mereka yang perlu menghafaz al-Quran, mampu menanggung beban yang begitu tinggi yang terletak di atas bahu mereka.
Sebagai contoh, katanya, Sekolah Menengah Imtiaz Besut mencatatkan keputusan paling tinggi dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan akhir tahun lalu.

“Begitu juga keputusan peperiksaan awam di sekolah-sekolah agama lain, termasuk Institut al-Quran, telah mencatatkan keputusan yang cemerlang dan amat membanggakan ibu bapa,” katanya.

Justeru itu, beliau meminta para pelajar yang sedang menuntut di sekolah-sekolah agama supaya mempertahankan momentum ini dan mencatatkan kejayaan lebih cemerlang di masa depan.

Beliau berkata, pelajar aliran agama perlu bersyukur kerana mempunyai kelebihan berbanding pelajar aliran biasa kerana pengajian mereka termasuk ilmu yang boleh disebar kepada umum sebagai bekalan ke akhirat.

Dalam pada itu, kerajaan memperuntukkan RM2j uta setahun menerusi program Skim Menghafaz al-Quran bagi membayar elaun kepada para hafiz dan hafizah.

“Mereka yang menghafaz al-Quran, termasuk pelajar Sekolah Menengah Imtiaz dan Institut al-Quran boleh menghubungi JHEAT bagi mendapatkan keterangan lanjut dan menghadiri ujian kelayakan agar mereka dapat menikmati elaun yang disediakan melalui skim berkenaan.

Pihak JHEAT mengadakan ujian kelayakan secara terbuka bagi menguji para hafiz dan hafizah di mana mereka yang hafal 30 juzuk akan diberi imbuhan sebanyak RM1,000 sebulan sebagai galakan kepada mereka untuk terus menghafal ayat-ayat suci tersebut.

Menurut beliau, kerajaan negeri juga mengadakan majlis menghafaz al-Quran peringkat negeri pada setiap tahun bagi memilih wakil negeri ini ke peringkat kebangsaan dan antarabangsa.