Halaman

06 March 2011

Satu pertubuhan belia satu JKKK

Oleh: Esah Abdullah

Jabatan Belia dan Sukan yakin dapat mencapai sasaran untuk mewujudkan 1,000 pertubuhan belia di seluruh negeri menjelang akhir tahun ini, bagi mengalakkan golongan berkenaan bergerak secara berkumpulan melalui pelbagai aktiviti dalam persatuan.



“Setakat ini terdapat 436 persatuan belia di negeri ini dengan keahlian 30,000 orang yang bergerak bersama masyarakat setempat,” kata Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Terengganu (JBST), Encik Abd. Aziz Abd. Rahman.

Katanya, kerajaan mahu mewujudkan satu pertubuhan belia satu Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di mana peruntukan lebih mudah disalurkan untuk menjalankan aktiviti.

Menurutnya, proses permohonan dan kelulusan setiap persatuan adalah di bawah bidang kuasa Pejabat Pendaftar Pertubuhan dan kepada yang ingin tubuh persatuan perlu meng ikut prosedur berkenaan.

“Untuk merealisasikan hasrat itu JBST bekerjasama badan gabungan ‘turun padang’ bagi memberi penerangan kepada belia di kampung-kampung supaya menubuhkan persatuan,” katanya pada sidang media di majlis Perasmian dan Pelepasan Jelajah Proton- Majlis Belia Malaysia (MBM) di Primula Beach Resort hari ini (6 Mac).

Hadir sama, Presiden MBM, Encik Mohamed Maliki Mohamed Rapiee dan naibnya Encik Abdul Karim Mohamad serta Pengerusi MBM Terengganu, Encik Mat Yusof Mat Ali.

Program jelajah ini membabitkan seluruh negara termasuk Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan, diadakan sempena kempen Hari Belia Negara 2011 yang bakal menghimpun satu juta belia di Putrajaya pada 27 hingga 29 Mei depan.