Halaman

03 March 2011

Sedia Bajet Besar Ganjaran Kejayaan Atlet

Oleh: Aida Abd Rahman


Ibu kepada Azizulhasni Awang menerima cek Insentif Skim Kemenangan (SHAKE) dan Insentif Skim Wakil Negara (SWARA) daripada YB Rozi Mamat diperhatikan Dato' Wan Ahamad. - Gambar oleh Syed Abdul Rahman.

Terengganu satu-satunya negeri yang menyediakan peruntukan paling besar setiap tahun sebagai ganjaran kepada atlet kelahiran negeri ini yang berjaya dalam pelbagai acara sukan di peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa.

Terbaru, hampir RM100,000 diperuntukkan untuk Insentif Skim Kemenangan (SHAKE) dan Insentif Skim Wakil Negara (SWARA) kepada 18 atlet dalam acara lumba basikal, skuasy, hoki lelaki, hoki wanita, sepak takraw, ragbi dan angkat berat.
Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Haji Rozi Mamat, berkata di bawah Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said pelbagai peruntukan dan ganjaran disediakan kepada atlet yang cemerlang dan berjaya memahat nama Terengganu di peringkat Asia serta dunia.

Katanya, kerajaan negeri tidak akan teragak-agak untuk menghargai jasa dan pengorbanan atlet dengan menyediakan insentif yang setimpal dengan kejayaan yang sudah dihasilkan. Malah, ia terbukti melalui pelbagai skim dan pengiktirafan yang disediakan kepada atlet sebaik sahaja mereka melakarkan kejayaan.

Dalam penyampaian insentif SHAKE dan SWARA itu, ikon sukan negara dalam acara berbasikal, Mohd Azizulhasni Awang penerima ganjaran tertinggi yang berjumlah RM15,000 masing-masing RM5,000 untuk pingat gangsa di sukan komanwel dan RM10,000 untuk emas yang dimenangi di peringkat Asia.

Sementara Mohd Nafiizwan Adnan, atlet skuasy memperolehi RM6,500 bagi insentif mewakili negara dalam sukan Komanwel (RM1,500) dan RM5,000 lagi kerana memenangi perak dalam sukan Asia.

Dua atlet hoki lelaki yang mewakili Malaysia dalam sukan Asia dan Komanwel, Faizal Saari dan Mohd Shahrun Nabil Abdullah pula masing-masing mendapat RM6,000, diikuti insentif RM5,000 masing-masing kepada tiga atlet sepak takraw yang mewakili Asia iaitu Mohamad Fadzli Muhammad Roslan, Muhamad Syazwan Husin dan Mohd Nasiruddin Manjur Ahmad yang memenangi perak.

Sementara atlet Hoki Wanita, Norhasikin Halim dan Rabiatul Adawiyah Mohamed pula masing-masing mendapat RM2,000.

Manakala Mohd Hariff Salleh serta Muhammad Adiq Husainie Othman (lumba basikal) dan Mohd Hafifi Mansor (angkat berat) masing-masing mendapat RM1,500.

Atlet angkat berat negara, Mohd Hafizh Zainal dan Mohd Hafeez Faesal A Aziz yang mewakili negara peringkat Asia pula masing-masing memperolehi RM 1,000.