Halaman

16 March 2011

TDM Berhad peroleh 25,000 hektar di Indonesia

Oleh: Suriati Ali

Terengganu Development Management (TDM) Berhad berjaya memperoleh 25,000 hektar dari pakej tanah seluas 40,000 hektar di Kalimatan, Indonesia untuk di tanam kelapa sawit.

Pengerusi TDM Berhad, Datuk Haji Roslan Awang Chik, berkata tanah di Kalimantan itu sedang giat diusahakan secara berperingkat-peringkat dan seluas 3,000 hektar telah pun selesai dimajukan tahun lepas.

Katanya, kita menjangkakan sehingga tahun ini 7,000 hingga 8,000 hentar tanah di lokasi itu akan dapat ditanam dengan kelapa sawit dan pihaknya telah memperoleh hasil sawit pertama baru-baru ini.

Langkah-langkah sudah pun diperkenalkan demi mencapai sasaran ini termasuk melalui program penanaman semula dengan mengunakan klon-klon kelapa sawit yang dapat memberikan hasil lebih banyak dan pertanian teliti menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

“Sasaran lain adalah terima guna Kod Amalan Pertanian Baik (COGAP) untuk mencapai objektif Persidangan Meja Bulat Minyak Sawit Mampan (RSPO), memulihkan semula pokok kelapa sawit dengan baja, memperbaiki proes pemindahan tanaman dan menambah keupayaan kilang-kilang,” katanya.

“Langkah seterusnya, diambil untuk meningkatkan kadar pengekstrakan, kualiti minyak dan isirong kelapa sawit dengan menambahbaik aliran proses serta operasi di kedua-dua kilang milik TDM di Sungai Tong, Setiu dan Kemaman,” katanya.