Halaman

14 March 2011

Terengganu, Oman sepakat luaskan jaringan pelaburan

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan Terengganu mencapai kata sepakat dengan Oman untuk meluaskan jaringan pelaburan dalam sektor petroleum, pendidikan dan pelancongan hasil lawatan ke negara itu, sempena penyertaan ke Pameran Gulfood 2011, di Dubai, baru-baru ini.

Program lawatan yang menjadi `serampang dua mata’ sempena pameran pada 27 Februari hingga 2 Mac lalu itu turut membincangkan kaedah bagi membuka pasaran baru untuk produk industri kecil sederhana (IKS) Terengganu ke negara itu.
Delegasi Terengganu yang diketuai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Mohamed Awang Tera menemui Dewan Perdagangan dan Industri Oman yang dipengerusikan Khalil Mohamad Al-Khonji.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu, Haji Azmi Razik dan Pengarah Majlis Amanah Rakyat Terengganu, Encik abdullah Muhamad.

Lanjutan berbincangan dua hala itu, delegasi kemudiannya mengadakan lawatan kerja dan perbincangan dengan dua rangkaian pasaraya terkemuka dan terkenal di Timur Tengah, Lulu Hypermarket dan Safeer Hypermarket.

Dato’ Mohamed berkata, rombongan turut mengadakan lawatan ke Khimji Ramdas Group, satu kumpulan perniagaan yang besar di Muscat di mana mereka memiliki rangkaian hypermarket dan juga terlibat di dalam sektor logistik, infrasturktur, pelancongan dan gaya hidup.

“Hasil pertemuan itu, Oman berminat untuk mendapatkan produk sejuk beku yang dihasilkan pengusaha IKS Terengganu seperti roti canai, murtabak segera dan `grilled chicken’.

“Jika sebelumnya, negara jiran seperti Singapura yang menjadi pembekal dengan menggunakan produk IKS negara kita tetapi pembungkusan yang dihasilkan sendiri oleh mereka mendapat pasaran yang baik di negara Timur Tengah itu,” katanya.

Katanya, pengusaha di Oman berminat untuk menempah terus daripada pembekal negara kita termasuk dari Terengganu mengikut citarasa dan piawaian dikehendaki pasaran mereka.

Susulan itu, Dato’ Mohamed berkata, delegasi Oman akan berkunjung ke Terengganu dalam tempoh beberapa bulan lagi bagi memperincikan lagi kerjasama perniagaan selain melihat sendiri pembangunan dan industri yang boleh menjana pelaburan antara kedua-dua negara itu.